søndag den 5. august 2012

Test af olivenolie


Jeg har fået tilbudt at prøvesmage forskellige produkter fra Gaea

…hvilket jeg er rigtig glad for at få lov til. Tilbuddet bestod af tre forskellige slags olivenolie, to slags oliven, en tapenade og en tomat-bruschetta. Jeg kendte ikke så meget til mærket i forvejen, så jeg blev ret glad, da jeg kunne læse, at det er produkter med ”fokus på høj kvalitet, omsorg for naturen og de bønder, der leverer råvarerne.” Den slags varer er meget velkomne i mit køkken. Jeg vil forsøge at bruge produkterne i forskellige retter i løbet af det næste stykke tid. I dag blev det dog i første omgang til prøvesmagning af de tre slags olivenolie. Datteren var med til at prøvesmage og nedenstående kan du læse resultatet af testen.



De tre slags olivenolie var følgende:

1. Kritsa, Græsk ekstra jomfru olivenolie
Denne olie bliver produceret i et landmandskooperativ på Kreta. Den har vundet utallige priser og olien er lavet af tre forskellige slags oliven, der presses sammen inden for tre timer efter høsten. Den har en dyb, blød og kraftig smag og skulle bl.a. være god til salater, fisk og i saucer. Desuden kan den bruges i desserter sammen med intens mørk chokolade, se det var jo noget, der kunne være interessant at prøve efter. Den kunne vi begge lide.

2. Sitia, Crete D.O.P. Ekstra jomfru olivenolie
Denne olie er også fra Kreta. Smagen er mere frugtagtig og frisk, lidt bitter syntes Datteren. Den skulle især være god til lyst kød, pasta, fisk og også til søde sager. Datteren var ikke så glad for smagen, jeg kunne godt lide den lidt mere skarpe smag.

3. Kalamata D.O.P. Ekstra Jomfru olivenolie
Denne olie kommer ikke fra Kreta, men fra Pelopponnese. Den er også frisk i smagen og har desuden en skarp eftersmag af peber, som vi begge godt kunne lide. Den kan bruges til lidt af hvert.

Det bliver spændende at eksperimentere lidt mere med de tre slags olie i forskellige sammenhænge det næste stykke tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar