fredag den 18. januar 2013

Fisk i ovn med grønsagsostesovs


Jeg havde aftalt med mine forældre, at vi skulle spise sammen…

…og det var mig, der skulle finde ud af, hvad vi skulle have at spise. Ingen af os er særlig gode til at få spist fisk, så jeg tænkte, at det måtte være på tide med en fiskeret. Jeg fandt en opskrift hos Arla  på fisk i ovn, den så nem ud og indeholdt stort set ingredienser, jeg havde i forvejen. Så det blev den. Og det blev også rigtig lækkert, grønsagsostesovsen oven på fisken var cremet og god, fisken smagte til gengæld ikke så meget igennem. Om det er en fordel eller ej er jo lidt op til den enkelte at bedømme.


Fisk i ovn med grønsagsostesovs – min version
(4 personer)
500 g fiskefilet – jeg brugte rødspætte
1 bdt purløg
3 løg i tynde halve skiver
400 g revne rodfrugter – jeg brugte en blanding af gulerødder og pastinak
salt, peber
3 spsk smør
3 spsk hvedemel
3-4 dl fløde og/eller mælk
50 g revet ost
2 spsk raps
Del fiskefileterne i mindre stykker og læg dem i et smurt ovnfast fad. Drys med salt og halvdelen af purløget klippet i små stykker. Løgene og de revne grønsager svitses i lidt smør på panden ca. 10 minutter. Lav en opbagt sovs: Smelt smørret i en gryde, tilsæt melet og pisk godt uden for meget varme. Når massen er pisket godt igennem tilsættes mælk og/eller fløde lidt ad gangen. Lad det begynde at småkoge, inden næste sjat hældes på. Til sidst skal sovsen lige koge igennem et par minutter. Grønsagerne blandes i sovsen og der smages til med salt og peber. Grønsagssovsen fordeles over fiskefileterne i fadet. Resten af purløget klippes og drysses over og der sluttes med revet ost. Sæt fadet i ovnen ca. en halv time ved 200 grader. Fiskeretten blev serveret med denne salat samt grovboller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar