fredag den 17. maj 2013

Tærte med bagte grønsager


Her er endnu en tærte uden tærtebund…

…det kan man sagtens lave og så bliver tærten lidt lettere. Denne gang er det er en tærte med dejlige farverige grønsager som aubergine, squash og peberfrugt. Som udgangspunkt har jeg brugt en opskrift fra bogen ”Sund mad – let at lave”, men har ændret i opskriften ved at skære dejbunden bort og i stedet komme mere fyld i. I den oprindelige udgave er der gedeost, det valgte jeg så lige at springe over. I stedet brugte jeg hytteost.


Tærte med bagte grønsager – min version
(2 personer eller 1 person 2 dage)
½ squash
½ aubergine
1 rød snackpeber
1 løg
olivenolie
salt
hvidløgspeber
2 æg
1 dl skyr
200 g hytteost
Herbes de Provence
50 g revet ost
Squash, aubergine og snackpeber skylles og skæres i grove stykker. Løget skrælles og skæres i tynde både. De udskårne grønsager lægges på bagepapir og drysses med salt og hvidløgspeber samt vendes rundt i lidt olie. Bages derefter ved 175 grader i 15 minutter. En tærteform smøres og grønsager lægges heri. Æggene piskes sammen med skyr, hytteost og krydderier. Hældes over grønsagerne. Og så drysses til sidst med revet ost. Bages i ovnen ved 180 grader i 30 minutter. Serveres med dagens salat lavet af: grøn salat, tomater, bladselleri og agurk. Dertil en dressing af olivenolie, balsamicoeddike, lidt honning, salt og peber.

Note: Man kan selvfølgelig sagtens komme fyldet i en dejtærte, hvis man foretrækker det.

Nyt fra Anne på Sjette:
I morgen drager min søster og jeg afsted på ferie til Toscana! I en uge skal vi bruge dagene på dejlige vandreture i den toscanske natur og om aftenen skal vi forhåbentlig nyde en masse god toscansk mad. Så der er virkelig noget at glæde sig til.

2 kommentarer:

  1. God idé med de bagte grønsager, det må jeg lige prøve en dag! Har faktisk aldrig brugt aubergine i tærte, selvom det er en af mine favoritter.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Bagte grønsager er dejligt, også i en tærte.

      Slet