mandag den 13. maj 2013

Cremet karry- og appelsinkylling med quinoasalat


Lækker karrykylling med spændende salat…

…der er hvad denne opskrift kan glæde dine smagsløg med. Opskriften har jeg fundet i Spis Bedre nr. 2 2013. Retten blev serveret en aften, jeg havde mine forældre på besøg, så jeg turde ikke lave den for stærk. De syntes heldigvis, at det var lækker mad. Selvom min far mumlede noget om kartofler, eller i det mindste brød til. Det er nok lidt svært for den generation at undvære det sædvanlige tilbehør. Men salaten med quinoa mættede nu godt, det måtte min far også indrømme.

Desværre fik jeg ikke noget godt billede af den færdige kylling. 
Til gengæld får I et billede her af alle ingredienserne til marinaden

Cremet karry- og appelsinkylling med quinoasalat– min version
(4 personer)
1 hel kylling ca. 1,2 kg
Marinade af:
1 spsk fennikelfrø
1 spsk korainderfrø (kunne jeg ikke få, så jeg brugte stødt koriander)
1 spsk karry
1 tsk gurkemeje
½ tsk chiliflager
1½ dl appelsinjuice – gerne friskpresset
1 fed hvidløg
1 spsk flydende honning
1 spsk olivenolie
salt, peber
1 dl skyr
Quinoasalat
1 dl mandler
2 dl rød quinoa
½ granatæble
1 stor fennikel
½ spsk olivenolie
1 spsk flydende honning
½ dl hvid balsamico
salt, peber
3 spsk citronsaft
1 dl hakket persille
1 bakke blandet salat
Til marinaden stødes fennikelfrø og evt. korianderfrø i en morter. Blandes med de resterende krydderier, appelsinjuice, revet hvidløg, honning, olivenolie, salt og peber. Læg kyllingen i en plasticpose, hæld marinaden ved og masser kryddderiblandingen ind. Marineres i køleskabet en times tid. Vend rundt på den en gang imellem. Sæt ovnen på 225 grader. Klip ryggen op på kyllingen og klip rygbenet væk. Fold den ud og tryk den flad, Læg den i et ovnfast fad og hæld marinaden over. Steg midt i ovnen i ca. 45 minutter. Dryp 2-3 gange undervejs.


Til salaten ristes mandlerne på en tør hed pande. Lad dem afkøle og hak dem groft. Skyl quinoaen godt i lunkent vand og kog den efter anvisningen på pakken i vand og bouillon.
Pil granatæblekernerne ud. Rens fennikelen og skær den i strimler. Steg strimlerne på panden i lidt olie i ca. 2 minutter. Tilsæt honning, balsamico, salt og peber. Lad væsken koge ind og lad fennikelen køle af.
Bland quinoa, granatæble, fennikel, citronsaft og persille. Krydr med salt og peber. Vend salaten i og top med hakkede mandler.
Tag kyllingen op og skær den ud i stykker (altså der er jeg virkelig ikke ekspert ). Anret stykkerne på et fad. Pisk stegeskyen sammen med skyr og server den til kyllingen sammen med salat.

Note: Karrysovsen/marinaden kunne som sagt godt have været stærkere efter min smag, men den havde en god fyldig smag. Blandingen af appelsin og karry er rigtig god, det skal huskes til en anden gang. Salaten med quinoa var også rigtig lækker, den skal nok laves igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar