søndag den 7. september 2014

Frokost med veninder

Mere mad fra min ferie…

… denne gang fra den sidste lørdag i ferien, hvor jeg havde besøg af to gode veninder. Det var første gang, de besøgte mig på Fyn. Det er jo altid hyggeligt at få besøg af sine veninder og når man er alene til daglig er det dejligt, når der er nogen at lave mad til. Veninderne kom med toget og frokosten var klar, da de kom.


Der var tre ting på menuen, som i øvrigt var inspireret af den lækre tallerken min søster og jeg fik på café Under Uret i Svendborg. Først en lakserilette med ristet rugbrød lavet ud fra en opskrift jeg havde set hos Piskeriset Og derefter en dejlig salat med røget mørbrad, fennikel og pærer, som jeg havde set hos Magasinet Mad! Vi sluttede af med forskellige oste og nødder i sirup.



Lakserilette (på min måde)
(3 personer)
200 g laksefilet  
4 spsk cremefraiche 18%
2 spsk flødeost naturel
1-2 små syltede agurk skåret i små tern
saften fra ½ citron
salt, peber
3 spsk finthakket dild
Laksen bages i ovnen ved 200 grader i ca. 25 minutter. Afkøles og plukkes i mindre flager. Cremefraiche og flødeost røres sammen og de finthakkede agurker samt dilden tilsættes. Dressingen smages til med citronsaft, salt og peber. Serveres sammen med ristet rugbrød og evt. lidt grønt salat.



Fennikelsalat med pære, valnød og røget mørbrad (på min måde)
(4 personer)
1 bakke grøn salat
2 fennikler
4 faste pærer
100 g valnødder
300 g røget svinemørbrad
100 g friskhøvlet parmesanost
Dresssing:
½ dl olivenolie
3 spsk nøddebasilikum
2 tsk honning
salt, peber
Skyl og tør salaten og pluk den i mindre stykker. Del fenniklerne i halve og fjern stokken i midten. Skær fenniklerne ud i tynde skiver. Skær pærerne i tynde både. Bland ingredienserne til dressingen sammen og hæld den straks over pærer og fennikel. Rist valnødderne på en tør pande og hak dem groft. På et fad lægges først salatblade, derefter den røgede mørbrad skåret i tynde skiver. Så kommes fennikel og pærer over og til sidst drysses med valnødder og parmesanost. Serveres med brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar