mandag den 29. september 2014

Mad & Film: Et hus i Marokko

I den by hvor jeg bor…

….har vi en rigtig fin biograf, som bliver drevet af frivillige. Jeg er faktisk selv en af dem og det betyder, at jeg ind imellem er ”bikspasser”, dvs. at jeg sælger billetter, slik og sodavand.

I biografen har vi også et rigtig godt koncept, som hedder ”Mad & Film.” Det består i, at biografen hen over vinteren viser en række film, hvor der er spisning bagefter. Det er film, som ikke har været vist i det almindelige program og det er som regel film fra forskellige lande. Når vi har set filmen, sætter vi os ved nogle borde og spiser sammen. Maden er inspireret af det land dagens film stammer fra/handler om. Maden får vi leveret fra den lokale Eurospar. Det er rigtig hyggeligt, man får en god snak om filmen samtidig med at man prøver forskelligt mad.


September måneds film: Et hus i Marokko

Filmen:
Den velhavende Moulay Hassan er netop død og hans familie samles til begravelsen i Tanger. Hassan efterlader sig ingen sønner, men derimod en kone og tre meget forskellige døtre: Miriam går hjemme, men keder sig gevaldigt. Kenza arbejder som lærer og er den mest religiøse i familien og så er der Sofia, som er rejst til USA, hvor hun arbejder som skuespiller. De tre dage begravelsen varer er fyldt med sorg, men også glæde og undervejs dukker flere familiehemmeligheder op. Du kan læse mere om filmen her.

Jeg kunne godt lide filmen, der er både humoristisk og alvorlig. Ind imellem kan det dog næsten blive for meget af det gode. Men jeg synes altid det er interessant at se noget om hvordan man lever i andre kulturer. Her er det en velhavende muslimsk familie, hvor religion og kønsroller er udfordrede.


Maden:
Aftenens menu bestod af lammegryde, marokkansk gulerodssalat og ovnbagte figner med cremefraiche. Opskriften på lammegryde er fra Alletiders Kogebog, så den kan I se her. Den smagte rigtig godt og var tilpas stærk. Den kunne jeg godt finde på at lave selv en dag. Så ville jeg nok servere couscous til, som der står i opskriften. Vi fik flute til, måske for at vi ikke skulle sidde og spise maden med fingerene, som de gjorde i filmen. Der var også en krydret gulerodssalat som også var ok. De bagte figner var også gode, men ikke noget man skal have for meget af. Alt i alt var det lækker mad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar