onsdag den 10. december 2014

Lækker brunch og wraps med rødbeder

Sammen med mine gode kollegaer...


...fra børnebiblioteket, har vi den gode tradition at holde årets sidste møde på den superhyggelige Cafe Cupcake i Assens. Jeg har skrevet om stedet før i forbindelse med et besøg i sommers sammen med min datter. Da mødet blev holdt om formiddagen, var det oplagt at prøve deres brunch. Og den var rigtig lækker - bare hør her:
CupCake æg med bacon og tomat.
2 slags oste med frugt
Rimmet laks med syltet havtorn
Julepølse med æblechutney
Pandekage med svedske i jamaicarom
Hjemmelavet marmelade
Friskbagt brød (både rugbrød, grovbrød og croissant)
Det smagte fortræffeligt. Og deres Chai Latte er i øvrigt også rigtig lækker.

Og så til noget helt andet. Nemlig hjemmelavede krydderurtewraps med rødbedefyld. Opskriften på wraps fandt jeg hos Boligliv. Jeg ændrede lidt på opskriften, da jeg brugte fuldkornsspeltmel i stedet for hvedemel. Det blev nogle ret lækre wraps. Jeg lavede også en anden slags rødbedefyld end det der var i den oprindelige opskrift.


Krydderurterwraps med rødbedefyld
(1 person 2 dage eller 2 personer 1 dag)
Wraps:
(5 små eller 4 store tykke wraps/pandekager)
30 g havregyn
knap 4 dl mælk
90 g fuldkornsspeltmel
1 tsk salt
3 æg
krydderurter – jeg brugte rosmarin og persille
smør eller olie til stegning
Fyld:
200 rødbede
100 g rødløg
50 g skyr
50 g blå ost, jeg brugte Klosterkrone fra Høng
Wrapsene laves først. Kom havregrynene i en skål og hæld halvdelen af mælken over. Lad havregrynene stå 30 minutter. Kom speltmel i en skål sammen med salt og hakkede krydderurter. Tilsæt æggene et ad gangen. Tilsæt udblødte havregryn og resten af mælken og rør dejen lind. Lad dejen hvile endnu 30 minutter. Varm olie eller smør på panden og bag wrapsene.

Mens wrapsene hviler laves fyldet. Rødbederne skrælles og skæres i grove tern. Rødløget skæres i grove stykker. Grønsagerne lægges i et ildfast fad og vendes med olie, salt og peber. Bages 40 minutter ved 200 grader. Kom dem i ovnen så de nogenlunde er færdige samtidig med wrapsene. Når de kommer ud af ovnen, skæres rødbederne i mindre stykker. Skær osten i mindre stykker og rør dem sammen med skyr til en grynet smørbar masse. Læg en wrap på tallerken, smør ostemassen ud over, læg fyldet på halvdelen af wrapen og fold den sammen. Så er den klar til servering sammen med dagens salat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar