tirsdag den 23. december 2014

Julekonfekt 2014 2. del

Mere konfekt...

...fra weekendens projekt, får I i dag. Nogen Mette Blomsterberg bliver jeg aldrig, det er jeg alt for utålmodig til. Men bare konfekten smager godt og ser nogenlunde ud, så er jeg sikker på, at både jeg selv og familien bliver tilfredse med resultatet.

Alle gæster på bloggen ønskes 

en rigtig glædelig jul


Her kommer de fire sidste slags konfekt, jeg fik lavet i år. Marcipansnitter med chokoladetrøffel med kaffesmag. Udgangspunktet fra opskriften er fra Odense Marcipan, jeg ændrede dog på opskriften undervejs. Så blev der lavet en gang marcipan med svesker i madeira. Og så lavede jeg to slags Rocky Road, som jo egentlig bare er chokolade blandet med forskellige lækre ting.

Marcipansnitter med chokoladetrøffel
350 g marcipan
200 g mørk chokolade
½ dl piskefløde
2 spsk meget stærk kaffe
50 g blød smørbar nougat - lad den evt. stå fremme i stuetemperatur
hasselnødder
Marcipanen rulles ud og lægges i bunden af en rugbrødsform, så den dækker hele bunden. Chokoladen hakkes fint. Piskefløden koges op i en gryde, fjernes fra varmen og den finthakkede chokolade røres i. Kaffen tilsættes. Nougaten smøres ud over marcipanen. Hæld chokolademassen over og smør den godt ud over nougatlaget. Sæt formen i køleskabet og lad det hele stå koldt til næste dag, hvor marcipansnitterne skæres ud i tern .

Marcipan med svesker i madeira
(ca. 25 stk)
8-10 svesker
3 spsk madeira
250 g marcipan
150 g mørk chokolade
15 pecan- eller valnødder
Hak sveskerne og lad dem trække i madeiraen en time. Ælt marcipanen i. Form marcipanen til to lange pølser, der skæres i mindre stykker. Form stykkerne til små tykke pølser. Lad dem stå koldt en times tid. Del pecannødderne i to. Smelt chokoladen og dyp marcipanstykkerne i.chokoladen. Tryk forsigt en halv pecannød ned i hvert stykke.

Rocky Road – børneudgaven
150 g mørk chokolade
50 g hvid chokolade
50 juleskumfiduser, klippet i små stykker
50 g saltede peanuts
Den mørke chokolade smeltes i vandbad eller mikroovn. Bagefter smeltes den hvide chokolade på samme måde. Den mørke chokolade smøres ud på et stykke bagepapir og den hvide chokolade blandes i. Skumfidusstykker og peanuts blandes i og det hele stilles koldt. Når chokoladen er stivnet, skæres eller brækkes den i passende stykker.

Rocky Road – voksenudgaven
200 g mørk chokolade
50 g mandler
25 g tørrede abrikoser, klippet i mindre stykker
25 g tranebær                                           
tørret solbær til pynt

Mandlerne ristes 3-4 minutter på en varm tør pande. Afkøles.Den mørke chokolade smeltes i vandbad eller mikroovn. Chokoladen smøres ud på et stykke bagepapir, mandler og tørret frugt blandes sammen med chokoladen. Til sidst drysses med tørret solbær. Lægges koldt. Når chokoladen er stivnet, skæres eller brækkes den i passende stykker.

2 kommentarer:

  1. Kære Anne. Nogle af mine allerbedste juleminder fra min barndom var når vi besøgte jer i juledagene og jeg fik lov at smage det helt vilde konfekt og de småkager du selv havde bagt. Jeg er glad for at jeg har fundet din blog. Rigtig godt nytår til dig og dine. Kærlig hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mona,
      Hyggeligt at du fandt mig her på min blog :-)
      Ja, det med julekonfekt har jeg gjort i rigtig mange år. Til gengæld bliver det ikke til så meget med småkagerne mere.
      Har du lyst til yderligere kontakt, så er du velkommen til at sende en mail.
      Godt nytår og kærlig hilsen
      Anne

      Slet