tirsdag den 30. december 2014

Gryderet med mørbrad, lækker gulerodssalat og dejlige gåture i december

Her på denne mørke årstid...


... bliver det jo ikke rigtig til så mange gå- og cykelture som i sommerhalvåret. Dels er der ikke så mange lyse timer, dels er vejret ikke altid så indbydende.Men der er heldigvis også dage, hvor solen skinner fra en blå himmel og hvor man rigtig får lyst til at gå ud.




Jeg går eller cykler jo gerne ture, når jeg kan komme til det. Og når jeg er ude på tur, synes jeg, at det er sjovt at se hvor langt jeg går/cykler. Derfor måler jeg ofte mine ture med app'en Endomondo, som jeg har på min smartphone. Indtil videre har jeg gået/cyklet omkring 75 km i december måned. Det er ikke meget, når man sammenligner med august, hvor jeg kom op på 317 km! Men da havde jeg selvfølgelig også ferie.

Og så til en dejlig gryderet med mørbrad, som jeg lavede for et stykke tid siden. Opskriften havde jeg fundet hos Isabellas. Hvis mørbradgryden måske er lidt tam i farvener, så er der til gengæld masser af knald på farverne i tilbehøret, som var en frisk gulerodssalat. Opskriften på gulerodssalaten med den lækre dressing fandt jeg hos Smag på maden.


Svinemørbrad med abrikoser - min version
(2 personer)
400 g afpudset svinemørbrad
1 rødløg
olivenolie
1 lille fed hvidløg
1 porre
75 g tørrede abrikoser
2 spsk soja
1 spsk flydende honning
½-1 dl vand
peber
1½ dl perlebyg
Svinemørbraden skæres ud i store tern. Brun kødet i lidt olivenolie i en gryde. Hak løg, hvidløg og porrer og tilsæt dem til gryden. Svits det hele uden at det bliver brunt. Hak abrikoserne groft og tilsæt dem sammen med soja, flydende honning og vand. Læg låg på gryden og lad retten småsimre ca. 25 minutter. Kog perlebyggen efter anvisningen på pakken og rør den i mørbradgryden lige inden severingen.


Gulerodssalat med mangotahindressing - min version
5-6 gulerødder (afhængig af størrelse)
Bataviasalat (anden grøn salat kan også bruges)
½ moden mango
2 store spsk tahin
2 cm frisk fintrevet ingefær
kerner fra ½ granatæble
Riv gulerødderne groft i en skål. Riv eller skær bataviasalaten og bland den med gulerødderne. Skær mangoen ud i mindre stykker og kom den i en minihakker sammen med tahin og ingefær og blend det hele til en god dressing. Vend dressingen i gulerødderne sammen med granatæblekerner. Gem nogle af kernerne til at pynte med til sidst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar