torsdag den 30. juni 2011

Pandekagepizza

I Magasinet Mad! nr. 5 2010 havde jeg set en opskrift på en såkaldt pandekagepizza og den fik jeg så afprøvet i går. Ideen er, at man laver en slags pandekagedej, som man så hælder i en bradepande og derefter kommer man pizza-agtigt fyld på. Desværre havde jeg kun en lille bradepande til rådighed (den store var lige blevet fyldt op med chokoladekage - mums) og det gjorde, at pandekagemassen nok blev lidt for tyk og bastant. Den lavede også nogle sjove luftbobler, som man kan se på billedet. Men ellers var det en udmærket nem hverdagsret med mulighed for mange variationer, så den kunne jeg godt finde på at lave igen. Jeg lavede den til fire personer (deraf problemerne med at få dejen til at være i den lille bradepande). Men det var jo fordi der gerne skulle være mad til to dage.

Måske ikke det kønneste at se på...

...men med lækkert fyld på smagte den nu godt!

Pandekagepizza – min variation
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
3 æg
3-4 dl mælk
2½ dl hvedemel
1 dl grahamsmel
salt, peber
olie
4 tomater
1 bdt forårsløg
1 potte frisk basilikum
1 tsk tørret oregano
100 g skinke efter eget valg
1 lille dåse ananas
100 g revet ost
Tænd ovnen på 250 grader. Smør en stor bradepande med olie eller beklæd den med bagepapir. Pisk æggene sammen med halvdelen af mælken i en skål. Bland hvedemel og grahamsmel og rør det i æggeblandingen. Hæld resten af mælken i og rør dejen glat. Krydr dejen med salt og peber. Hæld dejen i bradepanden i et jævnt lag. Bag pandekagen i ovnen i 15 minutter. Skyl tomaterne og skær dem i små tern. Rens forårsløgene og snit dem fint. Blandes med plukket basilikum og oregano. Krydr med salt og peber. Riv skinken i mindre stykker og skær ananassen ud i tern. Tag pandekagen ud af ovnen og fordel tomatblandingen oven på. Kom skinke og ananas over og drys til sidst med revet ost. Sæt pandekagen tilbage i ovnen og bag den yderligere 10 minutter. Serveres med dagens salat.

4 kommentarer:

  1. Sjov måde at spise pizza på :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ser super lækkert og snasket ud. Mums. Det må jeg prøve en dag :-)

    SvarSlet
  3. Det er altid sjovt at prøve noget nyt eller at gøre tingene lidt anderledes. Og nogle gange tænker man, hvorfor har jeg dog ikke selv fundet på det...

    SvarSlet
  4. Det er da en sjov idé! Den må jeg lige nærstudere. Elsker jo pizza, så hvorfor ikke prøve en ny måde at lave det på? :-)

    SvarSlet