lørdag den 16. januar 2016

Pilau eller pilaf - dejligt tilbehør med grønkål og quinoa

Nogle gange kan grønkål være rødlig eller næsten helt sort. Den smager nu på samme måde som den grønne, men ser selvfølgelig lidt anderledes ud. Her er den sorte/røde grønkål brugt i en pilau eller pilaf. En pilau er oprindeligt en risret, men her er der brugt quinoa. For år tilbage så man ofte opskrifter på pilau, men det er længe siden, jeg sidst er stødt på ordet. Indtil jeg for nylig fik opskriften på denne pilau i kassen fra Aarstiderne. Jeg lavede lidt om på opskriften undervejs.




Quinoa-pilau med appelsin, abrikoser og grønkål (min version)
2 (personer)
1 løg
olivenolie
1-2 spsk cashewnødder, grofthakkede
1 dl quinoa
2 dl bouillon
1 dl grofthakkede tørrede abrikoser
1 appelsin - økologisk
100 g grønkål
salt, peber

Pil løget, hak det fint og sauter det sammen med cashewnødderne i en gryde med lidt olie. Tilsæt quinoa og bouillon efter 3-4 minutter og lad det hele simre under låg ca. 10 minutter. Riv skrællen på appelsinen og pres saften. Tilsæt skal og saft sammen med abrikoser, læg låg på gryden og lad det småsimre yderligere 5 minutter. Hak grønkålen ret fint, vend den rundt i pilauen og varm det hele igennem. Jeg spiste pilauen som tilbehør til kylling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar