lørdag den 30. januar 2016

Dejlig suppe med pastinakker, kartofler og blå ost

I denne uge har jeg været til Filmtræf i Århus samt besøgt mine forældre et par dage, så det er ikke blevet til meget med madlavning eller indlæg på bloggen de sidste dage.

Men nu får I opskriften på en dejlig suppe med pastinakker. Pastinakker er ikke min yndlingsrodfrugt, til gengæld er de ret glade for den hos Aarstiderne. Jeg har i hvert fald modtaget den ene gang pastinakker efter den anden i mine kasser. Og så må man jo prøve at finde på noget at bruge dem til. Heldigvis er der mange muligheder og denne gang de brugt til en lækker suppe smagt til med blå ost.

 De fleste gange ser pastinakker ud som på ovenstående billede

Men nogle gange kan de så sådan her ud og så ligner de næsten væsner fra en anden planet


Suppe med pastinakker, kartofler og blå ost
(3 personer)
1 løg
500 g kartofler og pastinakker
olie
6 dl bouillon
2-3 dl mælk
100 g blå ost
salt, peber
2-3 forårsløg

Løget hakkes groft. Kartofler og pastinakker skrælles og skæres i tern. Løg, kartofler og pastinakker svitses i lidt olie i bunden af en gryde. Tilsæt bouillon og lad grønsagerne koge i 25 minutter. Mens den koger skylles forårsløgene, hvorefter de hakkes fint. Blend suppen med en stavblender til den bliver tyk og cremet. Kom mælk, forårsløgene og smuldret ost i suppen og varm den igennem. Smag til med salt og peber. Hvis du synes den er for tyk, kan du eventuelt tilsætte lidt vand. Måske ikke det mest spændende udseende, men den smager godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar