fredag den 2. september 2016

Kartoffelfad med laks og fennikel

Laks og fennikel klæder hinanden. Her er de brugt i et kartoffelfad sammen med gulerødder og løg. Uhm, det er dejlig fiskemad. 

Opskriften fandt jeg hos www.lv10.dk Jeg fulgte nogenlunde opskriften, men må endnu engang erkende, at de kartofler jeg bager i min ovn sjældent bliver så hurtigt færdige, som der står i diverse opskrifter. Her skulle de have 35 minutter ved 185 grader plus 10 minutter til. Men mine kartofler var altså stadig mere eller mindre rå. Så jeg foreslår, at man giver kartoffelskiverne et opkog først, så er det nemmere at få dem møre i ovnen.




Lakse-fennikel fad
(2 personer)
1 løg
1 lille gulerod
½ fennikel
250 g kartofler
1 dl tør hvidvin
1-2 fed hvidløg
salt, peber
2 stk. laksefilet
1 dl fløde

Skræl kartoflerne og skær dem i tynde skiver. Kom dem i en gryde med vand og lidt salt. Når vandet koger, lad dem da koge ca. 3 minutter. Tag kartoffelskiverne op og lad dem afdryppe. Tænd ovnen på 200 grader. Pil løget og skær det i týnde skiver, skræl guleroden og skær den i tynde skiver. Skær fenniklen i tynde både. Kom de kogte kartofler samt de øvrige grønsager i et smurt ovnfast fad. Hæld hvidvin i bunden af fadet, krydr med hvidløg, salt og peber. Dæk fadet med folie og stil det i ovnen 35 minutter. Tag fadet ud, hæld fløden over grønsagerne og læg laksefileterne øverst. Krydr laksefileterne med salt og peber. Bag retten yderlige 10 minutter mere (evt. lidt længere – tjek kartoffelskiverne). Serveres med salat og evt. brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar