mandag den 19. december 2016

To slags konfekt med dadler - peanutstykker og kaffekugler

I weekenden var det tid til den årlige konfekt-fremstilling. Det har i mange år været min opgave at medbringe konfekt til den fælles familiejul hos min søster i Sønderjylland.

Jeg synes at det er sjovt at prøve nogle nye slags hvert år. Det bliver måske ikke lige den superflotteste konfekt, men den smager som regel godt og familien plejer at være tilfredse.

I år har jeg bl.a. prøvet nogle opskrifter af med dadler, de opskrifter kommer her. Opskriften på peanutstykker har jeg fundet hos Stinna og opskriften på daddelkugler med kaffe har jeg fundet på Jensens Madblog


Peanutstykker
(ca. 25 stk)
150 g friske dadler
100 g saltede ristede peanuts
3 spsk peanutbutter
60 g mørk chokolade
Bland dadlerne fint, f.eks. i en minihakker. Kom peanuts og benautbutter i og blend til det hele hænger sammen. Tilføj evt. mere peanutbutter, hvis det ikke vil hænge sammen. Beklæd en rugbrødsform med husholdningsfilm og kom dadelmassen i formen. Glat den ud og sæt den på køl. Smelt chokoladen i mikroovnen eller over vandbad. Smør den varme chokolade ud over dadelmassen og sæt den i køleskabet igen. Når chokoladen er størknet, skæres massen ud i passende bidder.


Kaffekugler
(ca. 25 stk)
100 g dadler
100 g mandelmel ( eller mandler blendet til mel)
1 spsk kakao
1-2 spsk stærk kaffe
kokos, frysetørret hindbær

Alle ingredienser undtagen kaffe kommes i en blender. Kør massen indtil det er findelt. Kom kaffen i og kør den til en fast masse. Tilsæt evt. mere kaffe, hvis massen ikke vil hænge sammen. Tril massen til kugler og vend dem i tørrede hindbær og kokos.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar