mandag den 24. januar 2011

Grønne pølsehorn

Pølsehorn har været på menuen jævnligt hjemme hos os i løbet af de sidste 19 år, da det har været en af Datterens favoritter. Desuden er de nemme og billige at lave, og moren synes også, at de smager godt. Jeg har altid bagt en stor portion, så der både var til dagens middag, som tilbehør til madpakker og lidt til fryseren. De senere år har jeg som regel kommet lidt groft mel i for at give dem mere smag og gøre dem sundere. Og så var det, at jeg for nylig fik lyst til at gøre dem endnu mere sunde ved at tilføre spinat i dejen. Man kan jo bage boller med spinat, så hvorfor ikke pølsehorn? Datteren syntes de smagte lidt mærkeligt, men jeg synes, at de blev rigtig gode. Så er der lige det der med spinaten, den skal jo helst ikke genopvarmes. Derfor foreslår jeg, at hvis man bager en stor portion, så kommer man spinat i dem, der skal spises samme dag og laver resten uden.

Grønne pølsehorn
(16 stk.)
100 g rugmel
100 g durummel
ca. 150 g hvedemel
45 g smør
40 g gær
knap 2 dl mælk
50 g frossen og optøet spinat
8 pølser
Lun mælken og smørret i en gryde. Når mælken er blevet lun tilsættes gæren, der røres ud. Så røres den optøede spinat i sammen med salt og derefter røres rugmel og durummel i. Hvedemel tilføjes til man kan ælte dejen godt igennem. Dejen deles i to kugler, der hver rulles i en rund plade. Med en kniv deler man den i 8 dele. En halv pølse lægges på hver del og dejen rulles omkring pølserne fra den brede ende med dejsnippen nedad. Hæves ca. 30 min. Pensles, drysses med salt og bages ved 225 grader i 15-20 minutter.

Som tilbehør serverede jeg en god råkost med hvidkål, æble, gulerødder, persille og en dressing med olie og sennep.

2 kommentarer:

  1. God idé med at tilsætte grønt! Jeg har lavet hotdogbrød med rugmel på et tidspunkt, og det er altså overraskende lækkert at snige noget rugmel ind i brød, man ellers kun forbinder med hvedemel - og så er det jo også lidt sundere ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg synes også, at det giver en helt anden smagsoplevelse, når man blander groft mel i.

    SvarSlet