lørdag den 8. januar 2011

Hot grønsagskarry

Den første arbejdsuge i det nye år bestod af lange dage med mange møder og da jeg også har lang transporttid frem og tilbage, er det ikke blevet til så meget spændende rent madmæssigt, ej heller så meget tid til at blogge. Men i starten af ugen fik jeg afprøvet en opskrift på en lækker grønsagskarry som Louisa Lorang har lavet til Femina’s ugentlige madplan, som man kan se her. Det var lige en ret for mine smagsløg og den passer også fint med mine nytårsfortsætter.


Hot grønsagskarry – min version
(2 personer)
1 lille hakket løg
½ revet gulerod
1 fed finthakket hvidløg
5 g finthakket ingefær
lidt olie til stegning
1 spsk rød karrypasta
½ tsk sukker
1 spsk limesaft
1 spsk fiskesauce
½ dåse kokosmælk
1 rød peberfrugt
1 gulerod i skrå skiver
150 g frossen spinat
30 g cashewnødder
koriander frisk eller stødt

Sautér løg, gulerod, hvidløg og ingefær i lidt olie i et par minutter eller fire, men uden at det tager farve. Kom karrypastaen på og lad den lige varme op. Tilsæt sukker, limesaft, fiskesauce og kokosmælk og lad karryen koge under låg ca. 10 minutter eller til grøntsagerne er møre. Blend karryen med en stavblender. Sæt den over blusset igen og tilsæt peberfrugt og gulerødder. Smag til og lad retten boble et par minutter. Kom spinaten i og varm den igennem og server straks med cashewnødder og frisk koriander på toppen, hvis man har det. (Og det har de meget sjældent i de butikker, jeg handler i). Serveres med kogt ris og limebåde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar