onsdag den 26. januar 2011

Boganmeldelse: Morgen i Jenin

Boganmeldelse af Susan Abulhawa: Morgen i Jenin

Bogen er udkommet på Gyldendals forlag. Du kan læse mere om den her

Som bekendt har der været konflikt i Israel mellem jøder og palæstinensere i mange år. Den brød for alvor ud lige efter krigen i 1948, da mange palæstinensere blev fordrevet fra deres hjem af jøderne, der kom flyttede til den nye stat Israel efter krigen.

I bogen følger man en palæstinensisk familie, hvis familieoverhoved er bedstefar Jehia. Familien bliver fordrevet fra den gård, som har været familiens eje i mange generationer og de ender med at bo i en flygtningelejr i Jenin. Her prøver Jehia og hans to sønner Darwish og Hassan at skabe sig et liv sammen med deres familier. Hassan har to sønner – Ysif og Ismael. Ismael bliver kidnappet af en israelsk officer som ganske lille og vokser op, nu med navnet David, hos sin nye familie uden at vide, at han i virkeligheden er palæstinenser. Hassan får også en datter, Amal, som er bogens egentlige hovedperson. Hun vokser op med konflikten og livet i flygtningelejren, som en del af sin dagligdag. Under krigen i 1967 forsvinder hendes far og hendes mor sygner hen og bliver aldrig normal igen. Amal kommer på en skole for forældreløse børn i Jerusalem og senere klarer hun sig så godt i skolen, at hun får mulighed for at læse videre på et universitet i USA.

En gribende bog der dels handler om at leve i en flygtningelejr og dels handler om pigeliv og kvindeliv i den arabiske kultur. Det kan være barsk læsning ind imellem, når man læser om jødernes overgreb på palæstinenserne. Jeg lærer aldrig at forstå, at mennesker kan behandle hinanden på den måde. Kunne man lide at læse ”Drageløberen” af Khaled Hosseini, vil man måske også synes om at læse denne bog.