mandag den 17. januar 2011

Film-anmeldelse: Julie & Julia

Jeg havde lånt filmen ”Julie & Julia” på biblioteket og den så Datteren og jeg den anden aften. En humoristisk film om to kvinder, der deler en fælles lidenskab for mad. Denne ene er den amerikanske kvinde Julia Child (herligt spillet af Meryl Streep), som er medforfatter til en af de mest kendte amerikanske kogebøger: Mastering the Art of French Cooking. Julias mand arbejder på ambassaden i Paris i starten af 1950’erne og Julia ved ikke rigtig, hvad hun skal gøre af sig selv. Da hun er ret vild med franske madlavning, ender hun med at kaste sig over et madlavningskursus – for kokke. Og her må hun virkelig skærpe køkkenkniven for at kunne følge med kokkene, når der f.eks. skal snittes løg. Sammen med to franske kvinder beslutter hun sig for at oversætte en fransk kogebogsklassiker til amerikansk og det handler en stor del af filmen om.

Mange år senere, i starten af årtusindeskiftet, er den unge Julie Powell netop flyttet til Queens med sin mand. Hun har en drøm om at blive forfatter, men må indtil videre leve med et forfærdeligt job og mangler noget at kaste sig over. Inspireret af Julia Childs kogebog og madprogrammer fra 1960erne finder hun på at koge, stege, bage og udbene sig gennem alle 524 opskrifter i kogebogen gennem et år og samtidig blogge om det. Det er herligt at følge hendes oplevelser med de mere eller mindre krævende opskrifter, f.eks. er der en ret morsom scene, hvor man følger hendes kamp mod en flok levende hummere.

Filmens to fortællinger er baseret på historier fra det virkelig liv. Kan man lide en hyggelig film, der både er romantisk, sjov og med masser af mad, så kan den helt klart anbefales.