mandag den 27. juni 2011

Broccoli med garniture

Søndag aften stod den på fisk, da Datteren var en tur på Sjælland. Selve fisken gjorde jeg ikke så meget ud af, det var bare et stykke laks, der blev krydret med citronpeber og derefter blev stegt på panden. Som tilbehør brugte jeg dels lidt røde kogte linser samt broccoli med garniture, en opskrift jeg havde fundet i Annemette Olesens kogebog: Kålkogebogen. Selvom jeg var alene, lavede jeg broccolien til to personer, så var der noget til næste dags madpakke.


Broccoli med garniture – min version
(2 personer)
300 g broccoli
1 spsk olivenolie
1 finthakket forårsløg
2 spsk groftklippet dild
2 spsk salte jordnødder
¼ gul og ¼ rød peberfrugt, hakket
1 tsk vineddike
Broccolien skæres i passende stykker og dampes mør ca. 15 minutter. Tages op og lægges på et lille fad. Olivenolie blandes med finthakket forårsløg, dild, jordnødder og peberfrugt. Dressingen smages til med vineddike og det hele fordeles over den varme broccoli.

Note: Lidt som en varm salat. Ingredienserne passer smagsmæssigt godt til hinanden synes jeg, den er flot og farverig at se på, så det bliver nok ikke sidste gang, jeg laver denne variation. Dog vil jeg nok undlade at dampe broccolien så længe. Jeg kan godt lide, at broccilien har lidt bid og ikke er blevet helt blød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar