tirsdag den 21. juni 2011

Norske kartoffelpandekager med farsfyld

I forhold til naturoplevelser var ferien i Norge helt i top. Masser af meget smukke steder med fjelde og søer og vandfald og en enkelt bræ. Jeg laver et indlæg med billeder senere, når jeg er blevet færdig med at redigere i dem.
Madmæssigt var turen til gengæld ret uinteressant. Som I måske har læst i mit indlæg inden ferien, havde jeg købt en masse madvarer, som jeg tog med, da jeg havde hørt at priserne på madvarer i Norge er høje. Nogle steder læste jeg ganske vist, at det ikke var så galt, men jeg syntes nu, at det var slemt nok. Jeg blev faktisk helt glad for priserne herhjemme, selvom jeg nogle gange synes, det er dyrt.
Vi boede i en hytte og jeg lavede selv mad hver dag. Udgangspunktet var dåser, pakker og glas, det skulle bare være nemt og hurtigt og det var det. Vi var dog ude og spise en gang på det lokale vandrehjem, som er kendt for sit gode køkken. ”Hovden Fjellstoge” hed det. Her fik vi en rigtig flot anrettet tallerken (desværre har jeg ingen billeder) med rensdyrkrebinetter, kogte kartofler, sovs og grønsager som gulerødder, broccoli og fennikel samt lidt salat. Rensdyrkrebinetterne og sovsen havde en dejlig vildtsmag. Til dessert fik vi nybagte vafler med rømme, som er Norges særlige form for syrnet mælkeprodukt, og dertil syltetøj. Lækkert.
Jeg købte nogle enkelte madvarer med hjem, deriblandt norske kartoffelpandekager. Der findes flere forskellige slags, disse var såkaldte potetkaker. I Norge er det meget brugt at spise dem pakket omkring en pølse, som en slags hotdog. Det havde jeg nu ikke lyst til, så jeg lavede i stedet farsfyld til at komme i.


Norske kartoffelpandekager med farsfyld
(2 personer)
4 kartoffelpandekager
1 spsk fedtstof
250 g oksefars
1 stort løg
1 tsk kinesisk soja
1½ dl cremefraiche
1 bdt purløg
salt, peber
revet ost
Pil løgene og hak dem fint. Varm fedtstoffet i en gryde og svits løgene. Farsen tilsættes, brunes og varmes godt igennem. Krydr med soja. Skru ned for varmen og tilsæt cremefraiche. Sovsen skal ikke koge, men blot småsyde efter at cremefraichen er tilsat. Til sidst krydres med salt og peber og der drysses hakket purløg over. Kartoffelpandekagerne varmede jeg på en pande og holdt dem derefter varme i ovnen, til de blev serveret klappet sammen omkring fyldet og lidt revet ost. Dertil salat.

Hvordan smagte de så? Ok, men ikke noget særligt. Mexicanske pandekager eller ens egne hjemmebagte madpandekager er mindst lige så gode. Men man kunne måske prøve at lave nogle kartoffelpandekager selv, de ville nok blive bedre.

1 kommentar:

  1. Det lille koekken21. juni 2011 kl. 21.30

    Hej Anne,
    Hvor ser det godt ud. Min dreng er helt vild for at lave pandekager med fyld. Tror da jeg vil huske disse her, til næste gang vi skal lave dem.. Mon ikke det er til at finde en opskrift på kartoffelpandekager, det tror jeg.
    Synes også det er alt for dyrt at handle madvarer her i DK. ¤0 kr for en vandmelon i Føtex.. det er sindsygt ! Øv :(

    SvarSlet