søndag den 5. juni 2011

Parmesan- og spinatfyldt mørbrad med grøn kartoffelsalat

Her i weekenden var jeg sammen med mine søskende og mine forældre i mine forældres sommerhus. Lørdag havde min mor og far bryllupsdag (51 år) og min søster og jeg havde besluttet, at vi ville stå for maden. Min opgave var at lave hovedretten og det blev til en rigtig dejlig fyldt mørbrad (Opskriften er fra Spis Bedre nr. 5 maj 2011) og en lækker kartoffelsalat, som jeg havde set hos det-lille-koekken
Parmesan og spinatfyldt svinemørbrad – min version
(8 personer)
600 g svinemørbrad
100 g serrano skinke
200 g frossen og optøet spinat
50 g parmesan
1 skive hvidt brød
1 æg
salt og peber
olivenolie til stegning
frisk rosmarin
Sæt ovnen på 175 grader. Afpuds svinemørbraden. Skær et langsgående snit i mørbaden og luk den op. Bank den ud til en plade på ca. 1 cm. Skær serrano skinken i fine tern og steg dem på panden. Lad spinaten afdryppe og pres så meget vand ud som muligt. Riv ost og brød på et rivejern. Rør skinke, spinat, parmesan, brød og æg sammen til en masse. Krydr med salt og peber. Smør massen ud på mørbraden. Rul den sammen og snør den med bomuldsgarn (det havde vi ikke i sommerhuset, så vi brugte sytråd og det fungerede også). Brun rullen på begge sider i olie på en stegpande. Læg kviste af skyllet rosmarin i et ildfast fad. Læg kødet ovenpå. Steg midt i ovnen ca. 35 minutter. Skær kødet i skiver og server.


Grøn kartoffelsalat – min version
(5-6 personer)
1 kg nye kogte kartofler skåret i grove stykker
4 spsk olivenolie
1 bdt hakket persille
citronsaft
salt
blandede salater
ristede græskarkerner
1 bdt grønne asparges
½ pose soltørrede tomater
Kartoflerne vendes i en marinade af olivenolie, persille, citronsaft og salt. De blandede salater skylles, tørres og plukkes i mindre stykker. Aspargesene gives et opkog og skæres derefter ud i mundrette stykker. Grøn salat og asparges blandes med soltørrede tomater og græskarkerner og lægges nederst i en stor skål. Oven på lægges kartoflerne og de får også et drys græskarkerner.

Til dessert havde min søster og min Datter lavet chokolademousse og det smager jo altid godt.

2 kommentarer:

  1. Uhmm, hvor ser det lækkert ud det hele :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe,
    Det var også lækkert og det syntes min familie også.

    SvarSlet