torsdag den 2. juni 2011

Boganmeldelse: Tøsetur

Anmeldelse af Rikke Franch: Tøsetur
Bogen er udkommet på forlaget Bogkompagniet.
Du kan læse mere om bogen her

Normalt et jeg ikke så vild med at læse chiklit, som denne bog måske nok kan høre ind under. Og måske alligevel ikke. Den indeholder også mord og kidnapning, så måske er det en krimi – eller hvad?
Den handler i hvert fald om fire kvinder, der har været veninder siden de begyndte at læse jura sammen. Nu flere år senere lever de hver deres kvindeliv, tre af dem (Maiken, Susan og Lone) med mand og børn, den sidste (Anette) som singlepige. De tager på en fælles weekendtur i et sommerhus og alt går godt i starten. Indtil Susan kommer tilbage fra en gåtur langs stranden uden Lone. Lone dukker ikke op resten af dagen og næste dag finder de hendes lig på stranden. Hendes død kommer til at få stor betydning for kvindernes liv. Susan ville gerne fortsætte sit perfekte liv med økologiske madpakker til børnene, et stilfuldt hjem og spændende sex med manden. Men en mistanke om at hendes mand havde noget for med Lone gør, at det ikke bliver helt det samme som før. Maiken spekulerer meget på hvad der egentlig skete med Lone, så meget, at hendes mand og børn føler sig forsømte. Anette er til gengæld ret lige glad, hun er mere interesseret i at tænke på og være sammen med den nye fyr hun har mødt.
Forfatteren lader os på skift følge de tre kvinder og ind imellem også deres mænd. På den måde får man et godt indblik i deres tanker og følelser. Men det er med en lidt humoristisk vinkel, da kvinderne på mig virker mere som taget ud af et ugeblad end som ”rigtige” kvinder. Eller måske er det bare mig, der lever i en anden verden?