tirsdag den 20. december 2011

Sømandens spinatudskejelse

Selvom jeg ikke er Skipper Skræk, har jeg dog to ting til fælles med ham. Dels navnet (Skipper er en del af mit navn), dels en forkærlighed for spinat. Dog foretrækker jeg spinaten tilberedt og ikke direkte fra dåse. Spinat og oksefars er en dejlig kombination som i denne opskrift på ”Sømandens spinatudskejelse” som jeg har fra Newyorkerbyheart, der igen har den fra kogebogen ”Spilopper & Stjerneskud”. En god og nem hverdagsret.




Sømandens spinatudskejelse – min version
(2 personer)
250 g hakket oksekød
olivenolie
1 lille løg, hakket
1 fed hvidløg, finthakket
½ frisk rød chilipeber, udkernet og finthakket
salt, peber
1 tsk oregano
150 g champignon, skåret i små stykker
300 g hakket frossen spinat, optøet
1 dl cremefraiche 6%
Et par håndfulde revet ost
Varm olien op i en gryde og sauter løgene, til de bliver bløde og gennemsigtige. Tilsæt oksekødet og lad det svitse med, til det har fået farve. Tilsæt hvidløg, chili og oregano, rør rundt og lad det svitse et par minutter. Tilsæt champignon og lad det igen stege et par minutter, inden du tilsætter spinat, salt og peber. Lad det simre i 15 minutter inden cremefraiche tilsættes og retten smages til. Farsblandingen hældes i et smurt ovnfast fad og bages 15 minutter ved 220 grader. Derefter drysses revet ost over og så bages det yderligere 15 minutter. Jeg serverede det med dagens salat der, som næsten altid, var lavet af de grønsager, der nu måtte befinde sig i huset den dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar