tirsdag den 27. december 2011

Vintersalat med bagte rodfrugter

Det har været dejligt at guffe masser af flæskesteg og andebryst, brunkartofler og sovs samt kager og godter igennem juledagene. Jeg ved ikke, hvordan I andre har det, men der går ikke mange dage før jeg længes efter grønsager - masser af farvestrålende, friske, vitaminrige sunde grønsager. Her kommer opskriften på en vintersalat med rodfrugt som jeg fandt på http://www.viskal.spise.dk/. Jeg kunne godt have brugt en del flere rodfrugter i forhold til salat, men det må jeg jo så gøre bedre næste gang. Det var i hvert fald en god salat, lige hvad jeg trængte til.


Vintersalat med bagte rodfrugter – min version

(2 personer)
2 små pastinakker
2 små rødbeder
2 små gulerødder
olivenolie
salt
1 tsk finthakket rød chili
30 g grofthakkede mandler
½ bakke blandet salat
grønkålsblade
½ tsk revet citronskal
1 spsk god Balsamicoeddike
Ovnen tændes på 200 grader. Pastinakker, gulerødder og rødbeder skæres i skiver på ½ cm. Vend dem i olie, salt og finthakket chili og læg dem derefter på en bageplade med bagepapir. Bag rodfrugterne i ovnen 25 minutter, til de er møre. Afkøl dem en smule. Mandlerne ristes på en tør pande, til de begynder at blive gyldne. Salaten plukkes i mindre grove stykker. Grønkålsbladene snittes groft eller klippes groft med en saks. Salat og grønkål kommes i en skål og blandes med rodfrugterne sammen med mandlerne. Rør balsamico sammen med citronskal og vend dressingen i salaten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar