torsdag den 10. maj 2012

Gulerodsbrud á la Claus Meyer


Jeg skulle have brød med på arbejde…

… og jeg plejer altid selv at bage noget til sådan en anledning. Ofte bruger jeg en kendt opskrift, så jeg nogenlunde ved, hvordan resultatet bliver. Men for nylig havde jeg set en opskrift på Claus Meyers gulerodsbrud hos Hanne K's verden og den opskrift måtte jeg altså lige prøve. At jeg så lige den dag fik en ekstra vagt på to timer, så bagningen endte med at være et aftenprojekt, var ikke helt efter planen.


Gulerodsbrud á la Claus Meyer – (med enkelte ændringer)
50 g gær
2 dl kærnemælk
3 dl varmt vand
200 g fuldkonrsspeltmel
ca. 800 g hvedemel
50 g rørsukker
15 g salt
75 g blødt smør
2 æg
150 g solsikkekerner
4 store groftrevne gulerødder
Bland varmt vand og kærnemælk så det er ”lillefingervarmt”. Opløs gæren i væsken og rør derefter mel, sukker og salt i. Ælt dejen sammen. Ælt derefter smørret ud i dejen. Hvis det ikke er blødt nok, kan man give det lidt tid i mikroovnen. Ælt til dejen er glat og smidig. Lad dejen hæve en time, lunt og tildækket. Tag forsigtigt dejen ud på et meldrysset bord. Lav en hulning, hvor de let sammenpiskede æg hældes ud sammen med solsikkekerner og gulerødder. Fold dejen op omkring æg, rødder og kerner. Arbejd dejen igennem. Hanne gjorde det med en dejskraber/spartel – det synes jeg ikke fungerede så godt for mig. Så jeg jog klør fem i den klistrede masse og rodede forsigtig rundt med den, til det hele var blandet godt. Derefter sættes dejen i store klatter på bagepapir. Bollerne skal efterhæve en time og derefter bages 15-20 minutter til de er gyldne.

Note: Bollerne hævede ganske vist, men mere ud til siden end opad, så de blev ladt flade og derfor lidt svære at skære igennem. Men smagen var der ikke noget galt med! Og da jeg oven i købet fik dem varmet i frokoststuens ovn inden serveringen på arbejdet, var successen hjemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar