fredag den 8. februar 2013

Blomkålssuppe med fennikel


I grønsagsskuffen fandt jeg…

…en rest blomkål og en rest fennikel. Og så fandt jeg en suppeopskrift med netop disse to ingredienser plus lidt andet. Og det blev der en dejlig varm suppe ud af med lækker frisk salat af fennikel og æble, hvor jeg tilføjede endnu en rest, nemlig lidt chorizopølse. Opskriften jeg brugte, er fra Familiejournalen.


Blomkålssuppe med fennikel – min version
(2 personer)
1 løg
1 fed hvidløg
½ blomkål
1 fennikel
1 kartoffel
8 dl grønsagsbouillon
olie
salt, peber
Fennikelsalat:
2 spsk koldpresset raspolie
1 tsk flydende honning
3 spsk citronsaft
1 æble
salt
½ bdt dild
50 g chorizo, skåret i små stykker eller tern
Pil løget og hak det fint. Hak hvidløget fint. Del blomkålen i grove stykker. Skræl kartoflen og skær den i tern. Skær det øverste af fennikelen og gem knolden til salaten. I en gryde varmes olie og løg, hvidløg, blomkål, kartoffel og fennikeltop kommes ved og steges ved middelvarme i 5-10 minutter, må ikke blive brunt. Bouillonen hældes over og suppen koges under låg ca. 20 minutter til grønsagerne er møre. Suppen blendes og smages til med salt og peber. Fennikelsalaten laves ved at røre en dressing af rapsolie, honning, citronsaft og salt. Fennikelen og æblet skæres i meget tynde skiver og vendes i dressingen sammen med lidt klippet dild. Suppen serveres med fennikelsalat og chorizo til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar