torsdag den 25. november 2010

Frikadeller med nødder og æble

Jeg fik lyst til at prøve at lave nogle frikadeller med nødder i. Fandt en opskrift jeg en gang havde klippet ud af et ugeblad og arbejdede videre med den. Ifølge opskriften skulle der rosiner i, men det havde jeg ikke lyst til. Varme rosiner i kød får ikke ligefrem mine smagsløg til at huje af glæde. I stedet eksperimenterede jeg med æbler i små firkanter, de smagte nu ikke så meget igennem. Jeg krydrede også med lidt salvie, mens sparede lidt for meget på det, da jeg ikke ville have at smagen skulle blive for gennemtrængende. Det gjorde den så heller ikke. Men frikadellerne smagte nu udmærket og nødderne gav dem lidt knas, hvilket var lækkert. Jeg kom dog til at spise mine nøddefrikadeller alene. Ikke fordi Datteren ikke ville smage, men hun har desværre fået influenza og lever stort set af krydderboller med ost og så lidt frugt. Heldigvis kan frikadeller jo både fryses og bruges til madpakker/frokost, så der gør ikke noget, at der blev mange tilovers.


Frikadeller med nødder og æble
(2 personer)
250 g hakket kalve-og flæskekød
1 lille halvt æble skåret i små tern
50 g nøddekerner
½ løg
1 æg
salvie
salt, peber

Nøddekernerne males fint og blandes derefter med det hakkede kød, revet løg, æg og krydderier. Lad farsen hvile 10 minutter inden den formes til frikadeller og steges på panden. Som tilbehør varmede jeg noget frossen spinat og blandede det med lidt flødeost, muskatnød, salt og peber. Og så havde jeg lavet en salat af gulerødder, æbler og rød peber i tern. Det blev vendt i en dressing blandet af kvark, citronsaft, balsamicoeddike, soja, salt og peber. Sådan, farverig aftensmad.

4 kommentarer:

  1. Uhmm, de lyder lækre - men de går vist ikke hos kæresten, som har forbudt mig at ændre på de gode gammeldags frikadeller :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. God ide med nødder og lækre sager i farsen. Jeg kan også anbefale dig at riste nødderne og hakke den groft inden du kommer dem i. Det giver en rigtig lækker smag :-)

    SvarSlet
  3. Kære Anne
    Det var ellers en god idé med æble og nødder i frikadeller. Og salvie ... jeg elsker det! Det skal prøves her en dag.
    Kh Hanne

    SvarSlet
  4. Birthe -
    Min kæreste begyndte også at snakke om mors frikadeller, da jeg fortalte ham om mine nøddefrikadeller. Mænd er nok lidt konservative på det punkt. Men jeg kan godt lide at komme spændende ting og sager i.

    Klidmoster - Det med at riste nødderne er en rigtig god ide. Det vil jeg prøve at huske til næste gang.

    Hanne - Det lyder lige som frikadeller for dig. de kan i hvertfald anbefales.

    SvarSlet