lørdag den 16. februar 2013

Fyldt kalkunbryst


Kalkunbryst på tilbud, lækkert men…

…det kan jo godt gå hen og blive lidt tørt, sådan noget kalkunkød. Løsningen er at komme fyld i som kan give smag og kraft til kødet. Sådan et kalkunbryst kan fyldes mange forskellige ting, fandt jeg ud af. Men det endelig valg faldt denne gang på en udgave jeg fandt hos Fies mad. Og selvom mine forældre også var med til at spise af det, blev der alligevel nok tilovers til fryseren. Dejlig nem mad, når jeg en dag kommer sent hjem fra arbejde (og der sker jo et par gange om ugen, nu hvor jeg bor i Jylland og arbejder på Fyn).



Fyldt kalkunbryst – min version
(4 personer)
1 kalkunbryst
1 pakke kalkunbacon
100 g pikantost
4 soltørrede tomater, skåret i små tern
250 g champignon, finthakkede
1-2 fed hvidløg
salt, peber, paprika
Kalkunen skæres ud til et slag (det var ikke så nemt med det stykke, jeg havde fået købt mig) og osten smøres ud i et godt lag. Champignon og hvidløg steges i lidt olie på panden sammen med krydderier til væden er fordampet. De soltørrede tomater tilsættes og svitses med de sidste minutter. Fyldet afkøles en smule og lægges oven på osten – og så kommer det svære, at få rullet kalkunkødet sammen med fyldet inden i. Det her stykke var ret genstridigt, så det endte med at jeg måtte bruge noget bomuldssnor til at holde det sammen med. Inden kalkunbrystet kom i ovnen lægges skiver af bacon over. Kalkunbrystet bages i ovnen ved 200 grader i 60 minutter, hvorefter det skal hvile ca.10 minutter.

Note: Det blev et lækkert kalkunbryst, fyldet gjorde at det ikke var så tørt. Det lykkedes også at skære nogle nogenlunde pæne skiver. Så måtte vi leve med, at skulle fjerne lidt bomuldssnor fra kødet.

Nyt fra Anne på Sjette
Ja, så gik der lige nogle dage siden sidste indlæg. Lange hverdage hvor der ikke altid er tid og overskud hverken til at lave spændende mad eller tage billeder og skrive om det. Til gengæld var Datteren ovre hos min mor og de fik bagt både chokoladekage, småkager og frøsnappere. Og det kom også mig til gode.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar