søndag den 14. april 2013

Blomkålssalat med kikærter og karrydressing og pølsehapsere


Som stor salatfan…

…kunne jeg selvfølgelig ikke undvære en salat på bordet til min veninde-fødselsdag. Denne salat, som jeg fandt i bogen ”Supersund – Salater” af Inge Kauffeldt og Helle Kleist, har blomkål og kikærter som hovedingredienser. Bogen er i øvrigt fyldt med gode salatopskrifter.


Blomkålssalat med kikærter og karrydressing – min version
(4 personer)
1 stort blomkålshoved
2 dåser kikærter
1 bdt fintsnittet forårsløg
1 gul peberfrugt skåret i tern
Blomkålen deles i små buketter og blancheres kort i letsaltet vand. Jeg kan bedst lide, når de stadig har så meget bid som muligt. Når de er kølet af blandes de med kikærter, forårsløg og peberfrugt. Lav en dressing ved at blande cremefraiche, A38, sennep, karry, hvidvinseddike samt salt og peber. Når jeg laver dressing går jeg ikke så meget op i, hvor meget der kommer i af hver ingrediens, men smager dressingen til efterhånden som jeg laver den. Bland grønsager og dressing og lad gerne salaten stå på køl en times tid før servering.

Til fødselsdagsbordet lavede jeg også nedenstående lækre snack med pølser og kartofler vendt i pesto og sat på pinde. Hvis der er børn med ved bordet, kan man nøjes med at sætte kartofler og pølser på pind til dem, men mange voksne vil sikkert godt kunne lide voksen-udgaven med pesto. Pestoen kan i øvrigt varieres, her er brugt en persillepesto. Opskriften, ja den har jeg fundet i Julie Hey’s kogebog ”Hey – hvad skal vi spise”.


Pølsehapsere med pesto – min version
(ca. 10 stk)
Skal og saft fra en halv økologisk citron
ca. 20 g persille (Er I klar over hvor lidt persille vejer!)
20 g pinjekerner
20 g parmasanost
½ dl olivenolie
½ fed hvidløg
salt, peber
6 kartofler
3 gode pølser
Kartoflerne renses og koges i letsaltet vand ca. 12-15 minutter. Hæld vandet fra og lad kartoflerne afkøle inden de skæres i skiver. Pølserne steges og skæres i skiver. Til pestoen rives citronskallen og persillen plukkes fri for stilke. Persillen skylles og blendes med citronskal, pinjekerner, revet parmasan, olivenolie og presset hvidløg. Smages til med citronsaft, salt og peber. Kartoffelskiver og pølseskiver vendes i pestoen og sættes på pinde. Inden serveringen varmes de lige i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar