søndag den 11. januar 2015

Salat med rød spidskål, bacon og feta

I går var jeg…

… til julefrokost. Ja, det var godt nok d. 10. januar, så enten var det en lidt forsinket julefrokost eller en alt for tidlig julefrokost. Det var nok mest det første. Uanset hvad, så var det en hyggelig julefrokost, hvor vi kunne sidde varm og lunt indendøre og nyde en masse god mad, mens det stormede og ruskede udenfor.
Alle skulle have en ret med og da jeg jo er vild med salater, måtte jeg hellere tage en salat med, så jeg kunne være sikker på, at der i hvert fald var en god salat på menuen. Der var nu også andre end mig, der havde tænkt på salat og alt i alt, var der masser af god mad.


Salaten jeg havde lavet var en spidskålsalat med rød spidskål. Jeg har desværre ingen mængdeangivelser, da jeg bare lavede en stor portion, som jeg delte i to skåle. Det hele blev ikke spist og det var jo fint, for så havde jeg også salat til aftensmaden i dag.

Rød spidskålssalat med bacon og feta
rød spidskål
bacon
æble
feta
blåbær
granatæble
dressing:
olivenolie
solbæreddike
honning
salt
peber
lidt finthakket løg

Snit spidskålen fint og skær den i mindre stykker. Man kan evt. hælde kogende vand over, det tager lidt af biddet. Rist baconen på panden eller i mikroovn. Lad det afkøle på et stykke køkkenrulle. Smuldrer det derefter til mindre stykker. Skær æblet ud i tern. Pisk dressing sammen og vend den med spidskålen. Vend derefter kålen med bacon, æbletern og fetaost (gem lidt af alle tre dele til pynt). Kom det hele i en skål og pynt med det sidste bacon, æbletern og feta. Kan spises som en selvstændig ret med brød til eller som tilbehør til kød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar