søndag den 30. oktober 2016

Sorte bønner med chili og koriander

Bønneret – lyder det lidt fattigt eller hippieagtigt? Dagens ret med bønner ser måske nok trist og kedelig ud, men den smagte forbavsende godt. Opskriften fandt jeg hos  viskalspise.dk, men oprindeligt kommer den fra dansk Vegetarforening.

En af de ting der skal i retten er koriander. Nu er det ikke altid så nemt at få fat i frisk koriander, ikke i mine supermarkeder i hvert fald. Men så stod der i denne opskrift, at man kunne købe syltet koriander på glas. Og det havde supermarkedet. Det smagte ovenikøbet godt, selvom smagen er lidt anderledes end frisk koriander. 

Du kan spise bønneretten i sig selv sammen med salat og Naanbrød. Men det er også rigtig lækkert at bruge bønnerne som fyld i en tortilla sammen med avocado og andet grønt. 





Sorte bønner med chili og koriander
(2 personer)
2 løg
olivenolie
2-3 fed hvidløg
1-2 friske chilier
1 dåse bønner eller 2½ dl kogte bønner
kogende vand
1 lime eller citron
2-3 tsk syltede eller 2-3 spsk friske hakkede koriander
Start med at hakke løgene fint. Svits derefter løgene i olie til de bliver blanke, men ikke brune. Tilsæt bønnerne. Skyl chilierne og befri dem for kerner. Skær dem i små stykker og kom dem i gryden sammen med finthakket hvidløg. Lad det hele stege mørt ved lav varme. Rør ofte i massen med en træske, så nogle af bønnerne moses. Tilsæt kogende vand i små skvæt ind imellem, så det ikke brænder på og får en kartoffelmos-agtig eller grød-agtig konsistens. Når halvdelen af bønnerne er kogt, tilsættes lime- eller citronsaft og koriander og det hele smages til med salt. lad mosen hvile nogle minutter, inden den serveres,






2 kommentarer:

  1. Hej Anne

    Jeg ved ikke hvorfor, men bønneret lyder hippieagtigt. Til gengæld synes jeg ikke, det lyder fattigt. Bønner er en utrolig taknemmelig ingrediens, der kan varieres i det uendelige. Jeg har altid flere poser frosne i fryseren. Dejlige til ovnretter, gryderetter, vegetarbøf og fyld i suppe. Din opskrift her skal helt sikkert prøves og det bliver også med tortillas og avocado. Glæder mig allerede.

    Venlig hilsenr
    Inge V.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge
      Den gang jeg var barn, var det i hvert fald mest hippier og den slags, der spiste bønner. Heldigvis er der rigtig mange gode og lækre måder at spise bønner på dag, som du også selv nævner. Bønner er absolut en af mine favoritter.
      mvh
      Anne

      Slet