tirsdag den 11. oktober 2016

Vandreferie i Andalusien - kulinariske højdepunkter

Så er jeg tilbage igen fra en uges vandreferie i Andalusien. Jeg har været ude og gå nogle lange ture i nogle fantastiske smukke landskaber. Smukke selvom de var godt afbrændte og tørre efter en hed sommer.

Udover naturen og bjergene var jeg også meget fascineret af de små hvidkalkede landsbyer, som vi kom igennem på vores vandreture. De havde de hyggeligste små snævre gader og masser af dejlige blomster. Vi boede i en af de små landsbyer - Mecina hed den.

Men det her er jo en madblog, så her kommer lidt om maden. Morgenbordet var en morgenmadsbuffet med lidt af hvert dog ikke ost. I hvert fald ikke før guiden fik det købt ind efter gæsternes ønske. Det var yoghurt, havregryn og cornflakes. Der var brød, nogle gange også groft brød. der var en masse små pateer og pakker med forskelligt kødsmørepålæg og forskellige slags marmelade. Og så var der et udvalg af de søde kager, man åbenbart bruger som morgenmad i Spanien.

Frokosten var enten en picnic, hvor vi medbragte brød, skinke, pølser, oste, oliven, frugt m.m. Eller også smurte vi madpakker hjemmefra til dagens vandretur.

Nogle af de gode spiseoplevelser var en fireretters menu på en restaurant i Trevelz, som er en skinkeby fyldt med gode og lækre tørrede skinker. Her fik jeg salat til forret, så en dejlig lokal suppe, som hovedret en lækker fiskerret - ørred var det vidst - og en en meget lækker mousse med skovbær til dessert.

På en økologisk restaurant i Granada fik jeg en meget lækker og let grøntsagsret med grillede grønsager og hertil romesco-sauce lavet af peberfrugter og mandler. Mums det var godt. Og dejlig let mad på en dag, hvor temperaturen nærmede sig de 30 grader.

En aften spiste vi på en vegetarrestaurant i Mecina. Her fik vi en gedeostepakke med salat og humus, en lækker ret med linser og en slags citronbudding til dessert. Det var også rigtig god mad.

Og så spiste vi på en lokal restaurant i Mecina, hvor kokken var en argentiner med navnet Carlos. Han lavede også noget rigtig lækker mad - salat til forret, fyldt nakkefilet med grønsager til hovedret og gulerodskage til dessert.

Et par gange spiste vi på hotellet, men der var maden ikke så spændende. Bl.a. fik vi en tallerken med kartofler, spejlæg og forskellige pølser. Solid bondemad, som man måske spiser det lokalt, Men ikke ligefrem favoritmad for en grønsagsspiser som mig. Men det er nu altid godt at prøve noget lokal mad.

1. Hej Anne

Det lyder til, at du har haft en dejlig ferie med lækker mad og gode vandreture i smukke, tørre landskaber. Og ja også i år har det været meget tørt her i Spanien. Vi har stort set ikke fået regn, men det får vi så i dag. Regnen står ned og det skulle den også gøre i morgen. Godt at du fik vandreferie i tørvejr. Jeg kan tænke mig, at det ikke ville have været så spændende i regnvejr. Godt for os og planterne, at vi når får regn. Forhåbentlig en masse. Jeg nyder i hvert fald lyden af regen på terrassen og duften af våd jord.

Venlig hilsen
    Inge V.

2. Hej Inge,
    Det lyder som om du bor i Spanien. Det er et dejligt land, som jeg gerne vender tilbage til. Og ja, når man er på vandreferie vil man selvfølgelig helst ikke have regn. Men i længden skal der jo regn til for at planter, dyr og mennesker kan overleve - også i Spanien. Så godt, at der kom regn :-)