onsdag den 3. januar 2018

Nytårsforret 2017: Kartoffelblinis med ørredrillette

Jeg håber, at I kom godt ind i det nye år.
                    
Jeg holdt nytårsaften sammen med mine forældre, som jeg har gjort det de seneste år. Og vi havde en stille og rolig aften bare os tre. Men derfor skulle vi jo stadig have noget lækker mad. Og vi havde delt det op, så jeg lavede forret og dessert og min mor lavede hovedretten.

Til forretten valgte jeg at lave små kartoffelspinat-blinis med ørredrillette.







Kartoffel- og spinatblinis med røget ørredrillette
(6 personer)
Blinis:
250 g kartofler
50 g spinat fra frost, optøet
1 spsk smør
½ dl cremefraiche
¼ tsk bagepulver
1 spsk hvedemel
1 æg
muskatnød
salt, peber
Rillette:
125 g røget ørred
1 dl cremefraiche
¼-1/2 rødløg
purløg
2 cornichoner
saft af en halv citron
salt, peber
et drys sukker

Lav først dine blinis. Skræl kartoflerne, skær dem i mindre stykker og kog dem godt møre i letsaltet vand. Hæld vandet fra og damp kartoflerne, før de moses. Skal moses til en lind masse.

Pres væden fra spinaten og kom den i kartoffelmosen sammen med smør, cremefraiche og æg. Rør rundt og tilsæt derefter mel og bagepulver. Krydr med muskat, salt og peber.

Smelt smør på panden. Læg små klatter af kartoffelmos på panden med en ske. Bag dem nogle minutter og vend dem. Bag dem på den anden side. Læg dem til side på en tallerken. De kan eventuelt laves i forvejen og varmes op, når de skal bruges.

Til ørredrilletten findeles ørredstykkerne i en skål med en gaffel. Kom cremefraiche i og bland det godt. Hak purløg, rødløg og cornichoner fint, tilsæt dem til rilletten. Smag til med citronsaft, salt og peber samt et lille drys sukker.

Ved serveringen lunes blinisene og serveres med en god skefuld ørredrillette på hver. Pynt med ekstra purløg og strimler af agurk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar