søndag den 21. januar 2018

Rødbederisotto med gedeost og skinke

Risotto er rigtig god vintermad – det er blødt, varmt og mættende. Det smager også godt og hvis du laver en rødbederisotto, får din mad ovenikøbet en dejlig rød farve, som kan lyse op på en grå og trist vinterdag.

Inspirationen til min rødbederisotto har jeg fra denne opskrift fra Skagenfood.




Rødbederisotto med gedeost og skinke (min version)
(3 personer)
400 g rødbeder
1 løg
200 g risottoris
2 fed hvidløg
olivenolie
timian, salvie
salt, peber
½ dl balsamico (jeg brugte en lavet på granatæble)
ca. 8 dl bouillon
30 g parmesanost
50 g serranoskinke
50 g gedeost

Skræl rødbederne. Tag 100 g rødbede fra og skær dem i små tern. Vend dem i olie, salt og peber og bag dem i ovnen ca. 35 minutter. Udover almindelig rødbede brugte jeg også en gul. Men den blev temmelig kedelig i farven af at blive bagt i ovnen. Så det vil jeg ikke anbefale.

Riv de øvrige rødbeder groft. Hak løg og hvidløg fint. Svits løgene i olie, til de bliver bløde og tilsæt hvidløg samt timian og salvie. Skyl risene og tilsæt dem til løgene. Lad dem svitse med et par minutter. Tilsæt balsamico og lad den blive helt opsuget af risene. Tilsæt derefter de revne rødbeder og svits yderligere et par minutter.

Så skal der hældes bouillon på. Tilsæt lidt ad gangen og rør til væden er blev opsuget. Fortsæt med det ca. 20 minutter til risene er møre og konsistensen er blød og lidt flydende.

Del samtidig serranoskinken i mindre stykker og svits dem i lidt olie, så de bliver sprøde.

Smag risottoen til med parmesanost og ekstra krydderier. Server risottoen med skinkestykker, et par skiver gedeost og ovnbagte tomattern. Spis gerne en grøn salat til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar