lørdag den 28. april 2018

Bjergbondesalat

Dagens opskrift på den såkaldte bjergbondesalat fandt jeg hos Alt for Damerne. Om bjergbønder spiser den slags salat ved jeg ikke, men det var en lækker salat, hvor jeg kunne få brugt nogle af mine jordskokker. Og så fik den lidt knas fra stegt bacon, det er altid lækkert med lidt knas i en salat.




Bjergbondesalat (min version)
(1 person)
50 g bacontern
150 g jordskokker
½ dl speltkerner
30 g tør ost
½ æble
romainesalat eller anden grøn salat
Dressing:
æbleeddike
sennep
olie
honning
salt

Vask og rens jordskokkerne og skær dem i skiver. Rist bacon på panden. Når baconstykkerne er stegt færdige, lægges de over på et stykke køkkenrulle. Svits derefter jordskokkerne i baconfedtet, til de begynder at få farve. De må gerne beholde noget af deres lækre sprødhed.

Kog kernerne i 20-25 minutter og lad dem køle lidt af. Skær æblet i tern. Skyl salaten, skær den i mindre stykker og placer salatstykkerne på en tallerken. Kom kernerne ovenpå. Pisk dressingen sammen og hæld den over kerner og salat.

Kom jordskokskiver, æbletern og bacon på toppen af salaten. Slut af med tynde skiver af osten og så er salaten klar til servering.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar