torsdag den 21. oktober 2010

Fennikelsalat og blomkålssalat

I sidste uge fik jeg lige lavet et par forskellige salater. Begge opskrifter er fra Aarstiderne. Fennikelsalaten er en favorit, som jeg har brugt flere gange. Portionen bliver ikke så stor, derfor har jeg sat den ned fra de oprindelige 4 personer til 3. Blomkålssalaten var ny. Jeg brugte friske tomater i stedet for soltørrede, da jeg lige havde fået en pakke cherrytomater i kassen fra Aarstiderne.


Lun fennikelsalat
(3 personer)
1-2 fennikel
1 peberfrugt
1 løg
persille
25 g mandler
citronsaft fra en halv citron

Skær fenniklen i staver og damp dem møre i en gryde med lidt vand, 2-3 minutter. Hak mandlerne groft og rist dem på en pande, til de er gyldne. Drys med salt og lad dem afkøle. Skær peberfrugt og løg i fine tern. Hak persillen fint. Kom lidt olie på en pande og rist løg og peberfrugt. Vend fenniklen i og drys med persille og ristede mandler. Slut med et pres citronsaft og server lun eller kold.


Blomkålssalat
(2 personer)
½ blomkålshoved pillet i meget små buketter
Cherrytomater
50 g feta, smuldret
1 dl cremefraiche eller fromage frais
½ dl ristede græskarkerner
saften fra en halv citron
salt, peber

Rør den smuldrede feta med cremefraiche eller fromage frais. Smag til med salt og peber. Del cherrytomaterne i halve eller kvarte og bland dem med den findelte blomkål. Vend dressingen over og bland det hele. Slut med et drys græskarkerner. Man kan eventuelt koge blomkålsbuketterne ganske kort, hvis man synes, at det bliver for voldsomt med den rå kål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar