onsdag den 27. oktober 2010

Tomatsuppe med toppings

Der er mange måder at lave tomatsuppe på. Her er en opskrift jeg har brugt mange gange i årenes løb. Den stammer fra Kirsten Skaarups kogebog: Vegetarisk hverdagsmad året rundt. Der er ikke så meget krydderi i selve suppen, men det kan man til gengæld tilføje til eventuelle toppings.


Tomatsuppe:
(4 personer)
½ kg tomater eller 1 dåse tomater eller 1 glas flåede tomater fra Aarstiderne
1 l grønsagsbouillon
1 dl råris
2 dl mælk eller fløde
Hvis man bruger friske tomater skæres de i små stykker og kommes i kogende bouillon. Bruger man tomater på dåse eller glas, kommes de bare i den kogende bouillon. Risen tilsættes og suppen koger under låg ca. 40. minutter. Når risen er mør, pureres suppen i blenderen. Suppen hældes tilbage i gryden og mælk eller fløde tilsættes. Suppen koges igennem og smages til.

Toppings: Croutoner, krydrede grønsager og basilikum-cremefraiche.
Til croutoner tog jeg nogle skiver toastbrød og skar i tern. Så kom jeg olie på panden og ristede ternene i olien plus lidt krydderier. Brødternene skal vendes ofte og når de bliver gyldne, er de færdige. De krydrede grønsager bestod af en peberfrugt, jeg havde skåret ud i tern og ristet i lidt olie og krydderier. Og basilikum-cremefraichen var lavet af cremefraiche rørt op med frisk hakket basilikum.

Som sædvanlig glemte jeg, hvor meget brødcroutoner egentlig mætter og serverede brød til. Det må jeg prøve at huske at lade være med næste gang. Ideen med at blande frisk hakket basilikum i cremefraiche og komme det på suppen var bare superlækkert, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar