søndag den 19. december 2010

Nudler med chili og kylling

Der har ikke været tid til så mange nye opskrifter denne uge. Men i går aftes fik jeg afprøvet nedenstående hurtige og nemme opskrift på nudler med chili og kylling fra Spis Bedre, nr. 11-2008. Som tilbehør havde jeg lavet en grønkålssalat med bl.a. kakifrugt. Da jeg var inde i byen om formiddagen, var jeg forbi et marked og kunne ikke stå for den friske grønkål, så den måtte jeg have noget af. Senere faldt jeg så over kakifrugterne (eller sharonfrugter), som jeg ikke har prøvet før.. De har en sød mild smag og en flot orange farve. Så de røg i grønkålssalaten.


Nudler med chili og kylling (min version)
(2 personer)
ca. 100 g nudler
200 g kyllingebryst
½ rød og ½ gul peber
1 rød chili
den grønne top af en stor porre
1½ spsk olie
1 dl grofthakkede cashewnødder
1 spsk fiskesauce
2 spsk soyasauce
1½ spsk citronsaft
1 tsk stødt koriander (da jeg ikke havde frisk koriander)

Kog nudlerne efter anvisningen på pakken og lad dem dryppe af. Skær kyllingen i strimler. Skær peberfrugt og chili i små tern. Skær porretoppen i smalle strimler. Ifølge opskriften skulle man bruge forårsløg, men porren passede fint. Varm olien i en wok eller stor stegepande. Woksteg kyllingen under omrøring, ca. 3 min. Tilsæt nødderne og stødt koriander og steg yderligere 2-3 min. Tilsæt fiskesaucen og rør rundt. Læg kyllinger og nødder over på et fad. Lynsteg grønsagerne i resten af olien 3-4 min. Tilsæt kylling, nødder og nudler. Smag til med citronsaft og soyasauce, evt. sukker.

Dagens salat kom til at bestå af: Finthakket grønkål, groftrevne gulerødder og kakifrugt skåret ud i små tern blandet sammen med en dressing lavet af citronolie blandet med en mager cremefraiche og lidt salt og peber.

På den måde blev måltidet en slags ”Østen (wokretten) møder Norden (grønkålssalaten).”

2 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser det godt ud! :-)
    Jeg er stadig ikke helt gode venner med grønkålen, men jeg håber at blive det en dag, for det er jo super sundt....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Grønkål kan være en lidt skrap sag, men man kan jo starte med at komme en lille smule i sin salat og i øvrigt hakket det så fint som muligt, så det blander sig godt med de øvrige ingredienser.

    SvarSlet