onsdag den 25. maj 2011

Boganmeldelse: Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt

Anmeldelse af Jonas Jonasson:
Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt
Bogen er udkommet på forlaget Modtryk. Du kan læse mere om bogen her

På sin 100 års fødselsdag beslutter den stadig friske Allan Karlsson at flygte fra festlighederne i dagens anledning på det plejehjem, hvor han bor. Han klatrer ud af vinduet og kun iført sine filttøfler drager han ud på en usædvanlig rejse, der både skaffer ham nye venner, masser af penge og et helt nyt liv. Rejsen starter på en busstation, hvor han er inde og købe en billet. En pludselig indskydelse får ham til at snuppe en kuffert fra en ung mand. Kufferten viser sig at være fyldt med (sorte) penge og snart bliver han jagtet af kuffertens ejermand, lederen af den kriminelle bande Never Again. Undervejs på flugten møder Allan flere sære eksistenser som ender med at følge med ham på hans videre rejse. Det drejer sig om den småkriminelle Julius, grillbodejer og senere chauffør Benny, den smukke rødhårede Gunilla, en elefant ved navn Sofia og en hund ved navn Buster m.fl.
Samtidig med historien om den 100-årige Allans flugt, hører man om noget af alt det, han har oplevet gennem sit liv – og det drejer sig ikke om småting. Han har bl.a. oplevet at været ven med flere amerikanske præsidenter og kommunistiske statsledere. Han har været i Gulag og rejst over Himalya uden andet selskab end en kamel. Han har hjulpet både amerikanerne og russerne med at bygge atombomber og senere medvirket til at stoppe våbenkapløbet.

Historien om Alfred Karlsson flugt og hans tidligere liv er en underholdende skrøne. En absurd og munter historie, som flere gange fik smilet frem. Kan man lide at læse om skæve eksistenser, kan bogen helt klart anbefales.

her