lørdag den 2. juli 2011

Chokoladebradepandekage

…næsten som min moster lavede den i 70’erne. Det her er en "gammel" opskrift, der som nævnt går tilbage til min teenageår i 70’erne. Min moster havde syv børn, så når der skulle bages kager, skulle de være store. Min mor fik opskriften af min moster og siden fik jeg den af min mor. Opskriften har været flittig brugt gennem årene f.eks. når der skulle medbringes kage til klassens time eller på en fælles skovtur. Denne gang var anledningen til at finde opskriften frem, at min bogbuschauffør og jeg skulle køre bogbustur for sidste gang og vi ville derfor gerne byde vores lånere på en kop kaffe og et stykke kage.

Sådan ser den ud uden drys

Så er der serveret

Chokoladebradepandekage
4 æg
250 g sukker (det er halvt så meget som i den gamle opskrift – der blev brugt lidt mere sukker den gang)
3 dl mælk
75 g chokolade
450 g hvedemel
6 tsk bagepulver
300 g usaltet smør
4 tsk vaniljesukker
2 spsk kakao
Glasur:
400 g flormelis
8 spsk smeltet smør
2 spsk kakao
4 tsk vaniljesukker
Smørret smeltes en gryde ved svag varme sammen med chokoladen brækket i mindre stykker. Æg og sukker piskes til det skummer. Mel og bagepulver blandes og røres i æggemassen og derefter hældes skiftevis mælk og afkølet smør/chokolade i dejen. Til sidst røres kakao og vaniljesukker i og når dejen er rørt godt sammen, hældes den i en stor bradepande, der enten er smurt eller er beklædt med bagepapir. Kagen bager 15-20 minutter. Til glasuren røres ingredienserne sammen til en jævn masse som fordeles over kagen, mens kagen stadig er lun. Man kan evt. drysse kokosmel eller krymmel over kagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar