torsdag den 14. juli 2011

Blomkål med brødkrumme og mandler

Der var blomkål på tilbud i Fakta og det benyttede jeg mig af den anden dag. Jeg fandt en opskrift med blomkål i bogen ”Grønne retter” af Louise Pickford. Jeg ændrede dog noget på opskriften, brugte f.eks. ris i stedet for pasta, mandler i stedet for nødder og tilføjede salatost og soltørrede tomater.


Blomkål med brødkrumme og mandler – min version
(2 personer)
1 spsk olie
35 g friske brødkrummer
25 g finthakkede mandler
125 g brune ris
olie
½ blomkålshoved, delt i små buketter
1 fed hvidløg
½ rød chili
2 spsk friskhakket persille
75 g salatost i tern
2 soltørrede tomater i olie skåret i mindre stykker
salt og peber

Varm olien i en pande og svits brødkrummer og mandler over medium varme i ca. 3 minutter, indtil de er sprøde og gyldne. Sættes til side. Sæt risene over i vand med bouillon. Se kogetiden på posen. Mens risene koger varmes lidt olie i en gryde og heri svitses blomkålsbuketter, chili og hvidløg i 8-10 minutter. Derefter tilsættes persillen. Når risen er kogt færdig blandes den forsigtigt med blomkålsblandingen samt salatost og soltørrede tomater. Serveres med brødkrummer og mandler som drys, evt. også revet ost, hvis man synes. Dertil dagens salat.

1 kommentar:

  1. Uhmm, det tror jeg at jeg skal prøve. Jeg leder efter nye ideer til at spise blomkål på :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet