søndag den 10. juli 2011

Tur til Thy

Som nogle måske har bemærket, har jeg ikke været på bloggen den sidste uges tid. Og det har jeg ikke, fordi jeg har holdt internetfri ferie på en campingplads i Thy sammen med Den Glade Murer. Her har jeg været på en masse flotte og spændende traveture i Thy Nationalpark og det har været rigtig dejligt.

Klitter og hede
Man bliver lille ude i det store landskab
Et ualmindelig fredeligt Vesterhav
Den sidste aften

Til gengæld har det ikke været den store oplevelse rent kulinarisk, to kogeplader i et fortelt giver ikke de helt store udfoldelsesmuligheder. Men lidt spændende mad blev det da til. Vi var f.eks. på "Det gamle røgeri" i Hanstholm og spise frokost en dag. Jeg fik en dejlig sandwich med en rigtig god fiskefilet, masser af rejser og salat. Og Den Glade Murer fik nogle dejlige grove fiskefrikadeller. Vi købte røget kulmule med hjem, som jeg serverede om aftenen med flødestuvet spinat og salat.


En anden dag besøgte vi Nedergård, hvor de bl.a. sælger hjemmelavet økologisk is ("Thy Øko-is") og spændende oste fra Thise. Og sidste aften spiste vi på fiskerestauranten "Niels Juel" i Klitmøller, hvor vi prøvede deres fiskebuffet med mange lækre ting. Blandt mine favoritter var hjemmelavet laksepatè og røget hellefisk med dilddressing.

2 kommentarer:

  1. Perfekt med link til madsteder i Thy. Vi skal også snart derop, og jeg er ikke god til at besøge restauranter der ikke er anbefalet. Bliver så bange for at det er noget juks, og at blive skuffet

    :-)

    SvarSlet
  2. Hej Anne Lotte,
    Godt at du kune bruge mine tips :-)Og god tur til Thy. Hvis du vil have lidt flere tips til særlig mad fra Thy, så findes der en bog som hedder "Thy til sanserne". Her kan du både finde opskrifter og læse om råvarer specielt fra området.

    SvarSlet