søndag den 31. maj 2015

Rabarberkage med marcipan og kokosmarengslåg

Det er sæson for rabarber...

...så selvfølgelig skal der rabarberkage på bordet. Denne lavede jeg, da mine veninder var på besøg i pinsen. En rigtig dejlig rabarberkage med en god smag af rabarber (selvfølgelig), kokos og marcipan. Jeg havde surfet rabarberkager på nettet og endte med at tage udgangspunkt i en opskrift, jeg fandt hos Mad & Bolig Jeg ændrede dog på den undervejs og nedenstående får I min version.



Rabarberkage med kokosmarengslåg (min version)
600 g rabarber
250 g sukker
lidt vand
250 g marcipan
75 g smør
50 g sukker
1 æg
½ dl vand
½ tsk bagepulver
50 g mel
2 æggehvider
70 g flormelis
75 g kokosmel

Start med at lave en kompot af rabarberne. De kommes i en lille gryde og koges sammen med sukker til en god tyk konsistens. Dog uden at koge helt ud. Kompotten afkøles. Til kagebunden rives marcipanen ned i en skål. Smørret smeltes ved svag varme og hældes ned til marcipanen sammen med sukker, æg, vand, bagepulver og mel. Det hele røres sammen til en noget klisteret dej. Den spredes på bunden af et smurt tærtefad. Bages derefter i 20-25 minutter ved 180 grader. Kagebunden afkøles. Derefter smøres rabarberkompotten ud over. Æggehviderne piskes med flormelis, så massen bliver helt stiv. Kokosmelet vendes forsigtigt ned i og det hele vendes rundt. Marengsmassen smøres ud over kagen. Så skal den bage 20-25 minutter ved 200 grader, til den bliver gylden på toppen. Kan spises lun eller kold.

Andre rabarberkager jeg har lavet:

Rabarbercrumble

Og til sidst - et billede fra dagens gåtur på Klakkebjerg, et rigtig dejlig naturområde tæt på hvor jeg bor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar