torsdag den 17. marts 2016

Boghvedegalette med rødbede, feta og karameliserede løg

En ”galette” er for mig en fransk madpandekage med boghvedemel, sådan som man kan få dem hos La Galette i København.
Men så faldt jeg over en opskrift på en boghvedegalette med rødbede hos emmamartiny.dk. Det viste sig at være en anden form for galette, som ikke er en pandekage. Det minder mere om en tærte, som ikke er bagt i en tærteform. I stedet bukker man noget af dejen ind over fyldet. Betegnelsen galette bruges åbenbart også om den slags tærter.
Nå, men uanset navnet var det en opskrift, jeg gerne ville prøve af.







Boghvedegalette med rødbede, feta og karameliserede rødløg
(3-4 personer)
200 g boghvedemel plus mel til udrulning
½ tsk salt
75 g smør
1 æg
2-3 spsk iskoldt vand
1 rødløg
1 spsk smør
1 spsk balsamicoeddike
1 tsk ahornsirup
en smule salt
1 æg
200 g fetaost
2 rødbeder (jeg brugte det meste af en temmelig stor rødbede)
frisk eller tørret timian
Bland boghvedemel og salt i en skål. Skær smørret i tern og smuldr det i melet, til det ligner havregryn. Pisk ægget sammen og tilsæt det til melet. Begynd nu at ælte dejen sammen og tilsæt vandet gradvist til dejen bliver smidig og blød. Der er ikke en nem dej at arbejde med, så fortvivl ikke, hvis den ikke bliver helt blød og smidig. Lad dejen hvile i køleskabet, mens du laver fyldet.
Smelt smørret på panden og skær rødløget i skiver. Lad skiverne stege ved middelvarme, indtil de begynder at blive brune. Tilsæt derefter balsamicoeddike og ahornsirup, mens du vender rundt i panden. Drys med salt og tag panden af varmen, når al væden er fordampet.
Pisk ægget sammen med 100 g feta og frisk eller tørret timian. Smag til med salt og peber. Skræl rødbederne og skær dem i tynde skiver. Tag dejen ud af køleskabet og rul den ud til en cirkel på et stykke bagepapir. Dejen kan godt drille, men gør det så godt du kan. Smør ægge- og fetamassen ud over, men endelig ikke helt ud til kanten, der skal være en dejkant tilbage til at bukke om. Læg rødbedeskiverne ovenpå . Kom løgene over og smuldr den sidste feta over. Drys med timian. Så bukkes dejen op omkring fyldet. Det vigtigste er, at der ikke er huller, hvor fyldet kan løbe ud.
Bages ved 175 grader i 30-40 minutter.

Note: Smagen af boghvede er meget gennemtrængende og jeg ved ikke helt, hvor jeg meget, jeg bryder mig om den. Men man kan selvfølgelig også lave dejen med andre slags mel. Da det er en slags tærte, tror jeg hellere, at jeg vil lave en almindelig tærtedej i et tærtefad næste gang. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar