tirsdag den 10. april 2012

Grøn fødselsdagsmad III


Som tilbehør til mine grønne fødselsdagsretter…

…havde jeg lavet to lækre salater. Den ene var en pæresalat som jeg havde fundet her og den anden var en kålsalat som jeg havde fundet i et nummer af Spis Bedre. Pæresalaten blev serveret med dressing i, kålsalaten med dressingen ved siden af, så folk selv kunne blande dressing i efter behov.


Pæresalat med avocado – min version
(4 personer)
3 pærer, skrællet og skåret i store tern
½ hakket løg
2 spsk balsamicoeddike
2 spsk citronsaft
3 spsk olivenolie
salt, peber
en bakke blandet salat
2 avocado skåret i tern
en håndfuld halverede mandler
Tørrist mandlerne et par minutter på panden. Sæt til side. Lav dressing ved at blende en pære, løg, eddike og citronsaft. Pisk olien i og smag til med salt, peber og evt. mere citron. Kom dressingen i en skål og vend pærer, salat og avocadoer i dressingen. Drys mandler over og server.

Note: Ifølge den oprindelige opskrift skulle der også have været spidskål eller en anden kål i og det havde lige givet den et ekstra pift. Men det havde jeg ikke fået købt ind og det gik også fint uden. Med hensyn til dressingen var det en fin ide med den blendede pære, det kan godt bruges en anden gang. Til gengæld blev løgsmagen lidt for voldsom efter min smag, men det er jo individuelt, hvor meget man kan tage af den slags.


Supersund kålsalat – min version
(4 personer)
200 g kidneybeans fra dåse
1 blomkål
1 broccoli
2 røde æbler
1 fed hvidløg
200 g cremefraiche
friske krydderurter – jeg brugte persille og purløg
salt, peber
græskarkerner
skallen af 1 usprøjtet citron
Skyl blomkålen og broccolien og del dem i mindre buketter. Giv broccolibuketterne et opkog i lidt vand i en gryde og lad dem dryppe af. Skyl bønnerne grundigt i koldt vand. Skær æblerne i tern og bland dem med den letkogte broccoli, de rå blomkålsbuketter og bønnerne i en stor skål. Drys med græskarkerner. Pil og hak hvidløget og vend det i yoghurten med finthakkede krydderurter samt salt og peber samt citronsaft og server dressingen til.

Note: Dejlig salat med god bid i.

2 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser det lækkert ud! Det er altid skønt med opskrifter på nye salater! Jeg er især glad for de opskrifter, der er lidt mere opfindsomme... Iceberg, tomat og agurk er ved at blive lidt trivielt!!

    SvarSlet
  2. Hej Karen,
    Ligesom dig elsker jeg salater og er altid på kig efter nye ideer.

    SvarSlet