søndag den 12. februar 2017

Kylling med grønsager i tagine

Jeg har for første gang forsøgt mig med at lave med i en tagine. En tagine er et rundt lerfad med et kegleformet låg, som man især bruger til madlavning i Nordafrika. Datteren var i Marokko i efteråret og hun købte en med hjem til mig. Hun valgte at købe en lavet af ler uden glasur, fordi hun havde hørt, at der kunne være gift i glasuren på nogle taginer.

Glasuren betyder ikke noget for brugen, kun for udseendet. Men når det drejer sig om uglaseret lertøj, skal man behandle det på en særlig måde. Inden brug lagde jeg taginen i vand en times tid. Både top og bund skal være fuldstændig dækket. Derefter smurte jeg den ind i olie og satte den i ovnen 45 minutter. Ved brug dækker jeg den igen med vand 10 minutter før den skal i ovnen og så sætter jeg den ind i en kold ovn. Det er nogle råd, jeg har læst mig til på nettet. Hvis nogle af jer har nogle erfaringer med, hvordan man bedst bruger lertøj til madlavning, hører jeg gerne om det.

Mit første måltid lavet i taginen var med kylling og grønsager. Jeg havde kigget på en masse opskrifter og endte med at tage lidt fra den ene og lidt fra den anden. Og det blev der en dejlig kyllingeret ud af. Har man ikke en tagine kan man også lave retten i en stegeso eller en Römertopf.





Kylling med grønsager i tagine
( 2 personer)
4 kyllingeoverlår
olivenolie
Ras al Hanout (afrikansk krydderi)
1 løg
150 g gulerødder skåret i skiver
300 g hvidkål skåret i grove stykker
1 dl hønsebouillon
1-2 fed hvidløg
1 bdt hakket koriander eller persille
en lille håndfuld oliven
en halv citron
Gnid kyllingestykkerne ind i Ras el Hanout og brun dem i olien. Når de er brunet på begge sider, sættes de til side. Skær løget i strimler og svits løgstrimlerne i olie, til de bliver bløde og klare. Tilsæt hvidkål, gulerødder, hvidløg og bouillon og varm det igennem. Vend koriander/persille rundt i grønsagerne. Tilsæt evt. ekstra Ras el Hanout. Lad grønsagerne køle af, mens du sætter taginen i blød. Når den er klar, kommes grønsagerne i bunden og kødet ovenpå. Taginen sættes i den kolde ovn og den tændes på 200 grader. Regn med ca. en time fra ovnen har nået rette temperatur og til retten er færdig. Imens gøres citronen klar. Varm en pande, dyp citronens skæreflade i sukker og sæt den på den varme pande, indtil den blive brun og karamelliseret. Lige før taginen er færdig, tilføjes oliven. Server taginen med cousocus og salat og dryp citronsaft fra den stegte citron over.

Note: Det var meget spændende at prøve og jeg synes også at resultatet blev ret godt. Så det bliver ikke den eneste gang taginen skal i brug. Og som sagt, hvis I har nogle gode råd til hvordan man bruger en tagine, så vil jeg meget gerne høre dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar