fredag den 16. juni 2017

Salater og andet godt på miniferie i Jylland

Søndag til tirsdag i denne uge var min søster og jeg på have-ferie i Jylland. Min søster er interesseret i haver og jeg vil gerne fotografere, så det var en fin kombination. Ja og så ville vi jo også gerne hygge os sammen.

Vejret var ret dårligt de to første dage, men vi fik dog set på fem haver i nogenlunde tørvejr. Sidste dag var det dejligt solskin og da besøgte vi Anne Justs Have - kendt som "Haven i Hune".

Men her skal det ikke handle om haver, men om mad - selvfølgelig. Vi har både fået kromad og cafémad. Og kaffe og kage er det også blevet til, men det har jeg nu ikke lige billeder af, desværre.


To gange spiste vi på café og fik nogle meget lækre salater, som jeg kan abefale. Første gang var på Valsen - Brasserie og café i Silkeborg. Min salat var med marinerede tigerrejer, mozzarella, avocado, græskarkerner, granatæble vinaigrette og pastinakchips. Min søster havde valgt en lige så god salat med kylling.


Anden gang var på Kunstcaféen i Blokhus. Her fik vi begge to en rigtig god vegetarsalat. Den bestod af forskellige grønsager og salater, en dejlig grov hummus, mozzarella, saltede mandler og rugbrødschips.

Men jeg er forundret over, hvor ens salaterne er på de fleste cafeer rundt omkring. Ofte er det de samme tre-fire slags salater, de tilbyder. Selvfølgelig er salaterne ikke nødvendigvis lavet ens, men når man tænker på hvor mange spændende muligheder der er, med de mange forskellige grønsager der findes, så er det lidt kedeligt, at de skal være så ens.



Vi overnattede på St. Binderup Kro og det var inklusiv morgenmad og aftensmad. Den første aften var der buffet med forskellige retter. Det fik jeg ikke lige taget billeder af. Næste aften fik vi en to retters menu. Forretten var en dejlig kyllingemousse med tyndt brød. Og hovedretten var en dejlig mør svineskank med pestokartofler i både, indbagt blomkål og perberfrugtsalsa. Det var lækkert.


Den ene dag spise vi også frokost på kroen. Min søster fik omelet og jeg fik en Croque Madamme med skinke og smeltet brieost samt grønt. Billedet er lidt uskarpt, men den smagte faktisk rigtig godt.


På vejen hjem spiste vi aftensmad på Tortilla Flats i Vejle. Her fik vi en Quesadilla Grande i en vegetarudgave med masser af grønsager, avocado og smeltet ost. Den var stor og den mættede godt.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar