onsdag den 21. juni 2017

Gulerodsfrikadeller med quinoa

I kassen fra Aarstiderne er der stort set altid gulerødder. Og selvom jeg er ret god til at få brugt mine grønsager (jeg får en kasse hver 14. dag), så kan det knibe nogle gange med gulerødderne. Men så kan man jo lave en gang gulerodsdeller.

De kan laves på mange forskellige måde. Her er de i en lidt grov udgave lavet med groftrevne gulerødder og quinoa. Det er ikke noget jeg selv har fundet på, men noget jeg har set hos Vanløse Blues. Mine gulerødder blev dog en lidt anden slags, da jeg både brugte æg og mel.





Gulerodsfrikadeller med quinoa
(10 stk)
1½ dl kogt quinoa (svarer ca. til en dl ukogt)
250 g gulerødder
2 stk. forårsløg
1 dl fuldkornsspeltmel
50 g mandler
1 æg
timian
salt, peber

Kog quinoaen efter anvisningen på posen. Skræl gulerødderne og riv dem groft. Snit forårsløgene fint og hak mandlerne groft. Kom gulerødder og quinoa i en skål og rør det sammen med forårsløg, mandler, mel,  æg, salt, peber og timian. Massen må gerne blive lidt fast.

Form ca. 10 deller af grønsagsfarsen og læg dem på et stykke bagepapir på en bageplade. Bages i ovnen ved 200 grader i ca. 25 minutter.


Serveres med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar