mandag den 27. september 2010

Boganmeldelse: Vand til elefanterne

¨

Anmeldelse af Sara Gruen: Vand til elefanterne

Mine Damer og Herrer…Velkommen til "Brødrene Benzinis Mest Eventyrlige Cirkusforestilling i Verden" Normalt er jeg ikke særlig interesseret i cirkus. Men denne bog blev jeg virkelig optaget af med hele dens farverige beskrivelse af et cirkus, som det så ud i USA omkring 1930. Det var cirkus på en helt anden måde, end man kender i dag. Udover hele tre maneger i selve teltet, havde man andre ting at byde på f.eks. menageriet, hvor der blev vist dyr frem som isbjørne, yakokser, giraffer og andre eksotiske dyr. Eller teltet hvor der kun var adgang for herrer og hvor der blev vist et temmelig saftigt stripteasenummer.

Det er den 93-årige Jacob der fortæller historien om sin fortid i "Brødrene Benzinis Mest Eventyrlige Cirkusforestilling i Verden" foranlediget af et cirkusbesøg i den by, hvor han bor på plejehjem. Jacob er næsten færdiguddannet som dyrlæge, da hans forældre dør ved en tragisk bilulykke. Pludselig står den unge mand uden familie, uden penge og uden sin afsluttende eksamen. Han aner ikke sine levende råd, men drager ud i verden og ender tilfældigt ombord på et cirkustog.

Det er ikke nemt for Jacob at blive accepteret af cirkusfolket, hverken blandt knysterne som gør alt det grove arbejde eller blandt artisterne, som befinder sig højere op i hierarkiet. Men da cirkusdirektøren – Onkel Al – finder ud af, at han er dyrlæge, får han lov til at blive. Og efterhånden får Jacob gode venner, men også fjender blandt den brogede skare af dyr og mennesker som udgør "Brødrene Benzinis Mest Eventyrlige Cirkusforestilling i Verden". Han forelsker sig i cirkusprinsessen Marlena, som er gift med den utilregnelig og humørsvingende August og Jacob forsøger derfor at holde sine følelser for sig selv så længe som muligt. Det går selvfølgelig ikke i længden og et meget dramatisk opgør venter forude, hvor bl.a. elefanten Rosie spiller en vigtig rolle.

Bogen er i øvrigt ved at blive filmatiseret med den af alle vampyr-elskere kendte skuespiller Robert Pattinson i hovedrollen.