torsdag den 30. september 2010

Boganmeldelse: Aften hele dagen

Anmeldelse af Preeta Samarasan: Aften hele dagen

Dette er en historie om en ulykkelig familie præget af manglende kærlighed og mange hemmeligheder. Bogen foregår i Malaysia, men den problemfyldte familie kunne lige så godt have boet mange andre steder i verden. Den velstående familie Rajasekharan bor i Det Store Hus i byen Ipoh. Appa er en højtuddannet dygtig advokat, Amma er hjemmegående og prøver at udfylde sin tid med selskaber for de andre fine damer. De har tre børn – den meget kvikke storesøster Uma, den vittige mellembror Suresh og lillesøster Aashas, der kan se spøgelser. I huset bor også Appas gamle mor Paati. Og det er hendes pludselige død, der er udgangspunktet for historien. Hun er ikke vellidt den gamle dame, især ikke af de andre kvinder i huset. Paati har aldrig betragtet svigerdatteren som god nok til sin søn. Uma føler sig svigtet af bedstemoren og det yngste barnebarn, Aahas, har aldrig fået et godt forhold til hende. Desuden forpester den gamle dame livet for tjenestepigen Chellam, hvis opgave det er, at tage sig af hende. Så mange kunne ønske hende bort, men hvem er skyld i hendes død?

Min oplevelse af denne bog er lidt blandet. Jeg synes, at det er spændende at læse om et land, jeg ikke kender meget til. I 1960’erne til 80’erne hvor bogen foregår, er Malaysia et land præget af raceuroligheder mellem malajer, indere og kinesere, ligesom der er stor forskel på rige og fattige. At læse om familien og personernes indviklede forhold til hinanden er også ret interessant. Og sproget er ind imellem helt fantastisk flot og lyrisk. Det der især trækker ned, er de mange tidsspring i historien. Man starter med bedstemor Paatis død og springer så tilbage i historien for at høre om alt det, der skete op til dødsfaldet. Men springende kommer ikke i en slags kronologisk rækkefølge, men kører frem og tilbage og det synes jeg er forvirrende.